Hij gelooft in company karma

De Deen Christian Stadil is baas van 4.000 werknemers. Stadil vindt dat zijn bedrijven bij moeten dragen aan een betere wereld.

Foto Lars van den Brink

Christian Stadil is 44 jaar en heeft 35 tatoeages. Hij heeft ze toevallig onlangs nog geteld. Op zijn linkeronderarm, iets boven zijn elleboog, staat een cirkel met een aantal kruisende lijnen. Het is het logo van zijn bedrijf, Thornico Group. Hij heeft ’m laten zetten tijdens het jaarlijkse bedrijfsevenement in oktober, waar hij wereldberoemde tattoo artist Daniel Agger had laten invliegen. Want zo iemand is Christian Stadil.

Over anderhalf uur vliegt hij naar Kopenhagen. Nu staat de Deen – hip overhemd, hippe bril – een beetje vertwijfeld bij het ontbijtbuffet van het Amsterdamse Okura Hotel. Eigenlijk had hij zich voorgenomen om te vasten – er is de avond ervoor nogal uitgebreid gedineerd. Maar ja. Hij schept een paar stukjes ananas en meloen op. En schenkt dan achtereenvolgens een glas sinaasappelsap, een glas appelsap, een glas aardbeiensap en een glas water in.

Stadil was even in Nederland voor een lezing over ‘company karma’, de bijzondere bedrijfsfilosofie van Thornico. De strategie van dit Deense familieconcern (120 bedrijven, 4.000 medewerkers, omzet 1 miljard euro in 2014) is gebaseerd op het boeddhistische principe van wederkerigheid, oftewel de overtuiging dat iedere goede of slechte handeling uiteindelijk weer terugkomt bij het bedrijf. Die filosofie, zegt Stadil, is een goede manier om het bedrijf in de markt te zetten en alle bedrijven in het conglomeraat te verbinden. Maar vooral om een positieve invloed op de wereld te kunnen uitoefenen: doing well by doing good.

Wat kenmerkt uw manier van leidinggeven?

„Ik geloof dat je authentiek moet zijn wanneer je leiderschap uitoefent. Dat je jezelf moet zijn. Boeddhisme is een deel van mij, net als zoveel andere gekke dingen die ik interessant vind – sport, bepaalde literatuur. Het zou onmogelijk zijn om een filter tussen mijzelf en mijn werk te plaatsen.”

Moet je in karma geloven om bij Thornico te werken?

„Haha, nee. Zo werkt het niet.”

Hoe dan wel?

„Ik ben ervan overtuigd dat we als bedrijf betekenis moeten scheppen. Kijk om je heen: tradities verdwijnen, religie, rituelen en familie verliezen hun kracht. Dit betekent dat we, in het bijzonder de nieuwe generaties, op zoek zijn naar identiteit en waarden op nieuwe plekken. En waar breng je dagelijks zeven, acht, tien uur per dag door?”

Op het werk.

„Precies!”

In 2007 bundelde Christian Stadil zijn ideeën over company karma in een boek. Daarin staat wat bedrijfsfilosofie in de praktijk betekent, namelijk dat bij iedere beslissing een vierde partij moet meeprofiteren, naast de klant, de medewerkers en het bedrijf zelf. Dat kan bijvoorbeeld de omgeving van de productielocatie zijn, zegt Stadil, het klimaat, of een andere zaak die past bij het bedrijf. Het liefst geeft hij concrete voorbeelden. Zo sponsort sportmerk Hummel – dat hij in 1999 van de ondergang redde – voetbal in Afghanistan. En sinds vorig jaar gaat een deel van de commerciële jaaropbrengst van het vrachtschip Thorco Africa naar het Rode Kruis.

Voor de circa 4.000 werknemers van Thornico betekent company karma vooral dat ze worden aangemoedigd om mee te denken. Zo mag iedere werknemer jaarlijks een persoonlijk project indienen dat kans maakt op „een behoorlijke som geld” uit het bedrijf. Ook is er een verkiezing voor de medewerker met de ‘beste karma’. Dit jaar was dat operations manager Richard uit Rotterdam, een „hardcore techneut” die bijenkolonies houdt op het dak van het kantoorgebouw. Stadil: „Nou ja, dat soort dingen dus. We maken er een soort pay-it-forward-ding van.”

U heeft ooit gezegd: als je ergens niet goed in bent, doe het dan niet. Denkt u daar nog steeds zo over?

„Ja. Allereerst is het natuurlijk een voorrecht om deze mening te kunnen hebben. In sommige landen heb je geen keuze, daar moeten mensen geld verdienen, simpelweg om te overleven. Maar ik geloof, en dat is ook mijn eigen ervaring, dat je je moet richten op datgene waarover je gepassioneerd bent als je de mogelijkheid hebt. Alleen zo kun je de beste worden. En vaak is dat iets waar je van nature goed in bent.”

Zegt u dat ook tegen uw medewerkers?

„Twee weken geleden moest ik een medewerker ontslaan. We hadden toen een gesprek over zijn sterke en zwakke punten, en uiteindelijk kwamen we tot de conclusie dat hij beter zou passen in een ander soort functie, bij een ander soort bedrijf. Veel mensen spreken over hun passie, maar handelen er niet naar. Je hoort weleens dat het 10.000 uur kost om ergens in uit te blinken. Ik geloof dat daar een zekere waarheid in zit. Dat betekent niet dat je alleen maar kunt doen wat je leuk vindt. Ik moet vandaag drie rapporten doorspitten, jij moet straks dit gesprek uitwerken. Is dat leuk? Niet echt. Vergelijk het met stenen stapelen: uiteindelijk bouw je zo een kathedraal.”