Blendle komt met versie voor Amerikaanse markt

De online kranten- en tijdschriftenkiosk lanceert volgend jaar een testvariant in de Verenigde Staten.

Blendle-oprichters Marten Blankesteijn (l) en Alexander Klöpping (r). Foto Robin van Lonkhuijsen/ANP

De digitale kranten- en tijdschriftenkiosk Blendle komt met een variant voor de Amerikaanse markt. Een testversie is vanaf begin volgend jaar te gebruiken, zo maakte mede-oprichter Alexander Klöpping bekend gemaakt op het Amerikaanse mediacongres Ignition.

Bij Blendle kunnen gebruikers losse artikelen uit kranten en tijdschriften lezen. De online mediakiosk ging afgelopen jaar in Nederland van start.

Nederlandse lezers kunnen sinds kort ook Amerikaanse titels als de New York Times, The Washington Post en The Wall Street Journal lezen, maar volgens Klöpping biedt de versie die in de Verenigde Staten gelanceerd wordt een uitgebreidere lijst met titels van kranten en tijdschriften. Welke dat exact zijn, wordt begin volgend jaar bekend gemaakt. Klöpping zei op het congres:

“We willen (Blendle) pas echt lanceren in een land, als we nog veel meer fantastische kranten en tijdschriften hebben. Die hebben we nu.”

Buitenlandse investeerders

Vorig jaar maakte Blendle al bekend dat het een gezamenlijk investeringsbedrag van drie miljoen euro had binnengehaald van The New York Times en de Duitse mediareus Axel Springer. Sinds drie maanden is er daarom ook een Duitse versie van de website actief.

Mediaredacteur Jan Benjamin noemt de uitbreiding naar Amerika “een logische stap”:

“Blendle heeft schaalvergroting nodig om uit de kosten te komen. Ze hebben eerder al aangegeven dat ze liever een grote lancering doen dan een kleinere in een land dichterbij Nederland. Dit lijkt die grote lancering te zijn. Het blijft wel nog steeds de vraag: wat zijn de financiële resultaten van Blendle? Hoe groot zijn ze daadwerkelijk?”

Volgens Klöpping hebben inmiddels 500.000 Nederlanders een account bij Blendle. Hoeveel van hen actief gebruik maken van het platform is niet bekend.