Beleggers dumpen hun beurslieveling

Verzekeraar Delta Lloyd dacht zijn kapitaalbuffers veilig te stellen. Beleggers zien het anders. Wat gaat hier mis?

Elke dag daalde vorige week de koers van de aandelen van verzekeraar Delta Lloyd. Deze week is dat niet anders. De koersval volgt op de aankondiging van een alomvattend plan om 1 miljard euro extra kapitaal aan te trekken en nog diverse andere maatregelen te nemen die juist aan alle onzekerheid een eind hadden moeten maken.

1. Waarom zijn de beleggers zo teleurgesteld?

Omdat Delta Lloyd (3,9 miljard euro premie-inkomsten, bijna 5.000 werknemers) zoveel meer extra kapitaal nodig heeft dan men een paar maanden geleden nog had verwacht. Bij de publicatie van de halfjaarresultaten in augustus waren beleggers en speculanten op de financiële markten al geschrokken van de relatief lage kapitaalbuffers van de verzekeraar. Deze buffers moeten rap omhoog om te voldoen aan nieuwe regels van de internationale toezichthouders. Zij willen klanten meer zekerheid geven over het incasseringsvermogen van verzekeraars. Je kunt ook zeggen: politici en toezichthouders hebben na de kredietcrisis van eind 2008 eerst de meest dringende problemen bij de banken aangepakt, nu volgen de verzekeraars.

2. Juist in die crisis was Delta Lloyd toch een baken van kracht?

Zeker, en de toenmalige topman Niek Hoek was er maar wat trots op. Delta Lloyd had geen staatssteun nodig om de financiële crisis te overleven, zoals Aegon, ING, Fortis of ABN Amro. Maar bakens blaken niet eeuwig, zeker niet in de financiële wereld. De vergelijking met de Rabobank dringt zich op: ook een boegbeeld van kapitaalkracht in 2008, maar vervolgens bleek de coöperatie ook een bank met schandalen, zoals rentemanipulatie (libor-schandaal). Delta Lloyd kwam twee jaar geleden in aanvaring met de toezichthoudende Nederlandsche Bank én financieel controleur AFM toen bleek dat de top in de zomer van 2012 ongeoorloofd gebruik had gemaakt van een wijziging van de rente die De Nederlandsche Bank gebruikt om de kapitaalbuffers te becijferen. Dat leidde tot een recordboete van bijna 23 miljoen euro. De Nederlandsche Bank zegde het vertrouwen in de top op. Die twee straffen leidden tot een rechtszaak, die Delta Lloyd vijf maanden geleden op cruciale punten verloor. President-commissaris Jean Frijns vertrok, de bestuurstop is inmiddels ook vernieuwd.

3. En nu?

Voor de nieuwe bestuurders zijn het kapitaalbufferplan en de koersval de lakmoesproef. De nieuwe regels waarmee verzekeraars hun buffers moeten becijferen zijn, zegt men in de sector, ingewikkeld. Dat schept extra onzekerheid bij beleggers. Delta Lloyd profileerde zich onder Hoek als een klant- én beleggersvriendelijke verzekeraar: gericht op groei, zuinig met kapitaal, maar ook met vrolijk makend dividend. Daar zit nu kink in de kabel: extra kapitaal is nodig en het slotdividend over 2015 wordt niet uitgekeerd. De ultra-lage rente die nog zeker meer dan een jaar zal voortduren zet ook nog eens een domper op de vooruitzichten van verzekeraars. Zij verdienen minder geld op beleggingen. Maar de waarde van hun toezeggingen aan hun klanten wordt ook nog eens hoger.

4. Wat zijn de opties?

De verzekeraar heeft zelf zijn keuze gemaakt voor die aandelenemissie ter waarde van 1 miljard euro eind februari 2016. Gezien de koersval sinds de aankondiging is het de vraag of Delta Lloyd zoveel tijd nog heeft. Met deze timing nam Delta Lloyd een serieus risico. Door de koersval van de aandelen veranderen de bestaande buffers niet, maar de koersval is wel een teken van scepsis over de financiële positie. Je zag de afgelopen weken steeds meer internationale geldbeheerders opduiken die speculeren op een koersdaling. Delta Lloyd dacht dat men op langere termijn een oplossing had, maar partijen op de financiële markt interpreteren het juist als: Delta Lloyd heeft op korte termijn een probleem.

Door de aanhoudende koersdaling is de waard van alle aandelen samen nu minder dan 1,1 miljard euro, terwijl de emissie op 1 miljard extra mikt. Dat is een wanverhouding. Zo begint Delta Lloyd de karakteristieken van installatiebedrijf Imtech aan te nemen: een beleggerslieveling die een schandaal overwonnen lijkt te hebben, maar waarvan de aandelen toch in een neerwaartse spiraal terecht komen.

5. En dus?

Dus moet Delta Lloyd ook aan een plan B en een plan C werken. Daarin kan staan dat een overname door een sterkere sectorgenoot wordt gearrangeerd, zoals verzekeraar Vivat (voorheen Reaal) eerder dit jaar gered moest worden door de Chinese verzekeraar Anbang.