Waarom zijn doorverkochte concertkaartjes zo duur?

Op Seatwave wordt 4.950 euro gevraagd voor een kaartje voor Adele in Ziggo Dome. De doorverkoop van kaartjes voor concerten en andere evenementen neemt absurde vormen aan. Acht vragen over ‘secondary ticketing’.

De twee concerten van Adele waren vrijdag in een mum van tijd uitverkocht. Bij de twee extra concerten, die maandag in de verkoop gingen, ging het net zo. Binnen een minuut stonden veel kaartjes op websites, waar ze nu worden doorverkocht voor woekerprijzen: voor een zitplaats bij het podium betaal je tussen de 500 en 5.000 euro.

1. Zijn mensen echt bereid om zoveel geld te betalen voor een kaartje?

Het is een markt van vraag en aanbod. Hoe schaarser de kaartjes zijn, hoe meer mensen bereid zijn ervoor te betalen. Maar als de concertdatum nadert, gaan de prijzen mogelijk omlaag, omdat verkopers ervan af willen. Fans die niet het risico willen lopen mis te grijpen, wachten daar niet op en betalen de hoge prijzen van nu. In de voorverkoop kostten kaartjes voor een optreden van Adele in Nederland tussen 65 en 125 euro. De goedkoopste kaartjes die nu op Seatwave te koop zijn, voor plaatsen verder weg van het podium, kosten 200 euro.

2. Is het doorverkopen van kaartjes verboden?

Nee. De Tweede Kamer nam in 2010 wel een wetsvoorstel aan dat de doorverkoop van kaarten moet inperken, maar dat is dus geen verbod. Naast de initiatiefnemers, SP en CDA, stemden PvdA, GroenLinks, D66, Partij voor de Dieren, PVV en het lid Verdonk voor het voorstel, dat regelt dat kaartjes niet voor hogere prijzen dan de oorspronkelijke verkoopprijs mogen worden doorverkocht. De verkoper mag maximaal 20 procent extra vragen voor administratie- en verzendkosten. Vraagt de verkoper meer, dan kan de koper dit bedrag terugvorderen via een civielrechtelijke procedure. De Eerste Kamer moet het wetsvoorstel nog behandelen.

3. Gaat het wetsvoorstel de doorverkoop van kaartjes stoppen?

De Eerste Kamer zal het voorstel naar verwachting in februari behandelen. Voorafgaand daaraan, op 17 november, was er een gesprek met deskundigen. Velen van hen waren kritisch. Zo zei hoogleraar civiel recht Willem van Boom dat consumenten niet naar de rechter zullen stappen om hun geld terug te krijgen: de juridische kosten zullen meestal hoger uitvallen dan het bedrag waarom het gaat. De initiatiefnemers van het wetsvoorstel zijn zich daarvan bewust, zeggen ze, maar zij hopen dat consumenten zich zullen verenigingen en samen naar de rechter zullen stappen. Daar kan dan een waarschuwende werking van uitgaan. Initiatiefnemer SP heeft een meldpunt voor te dure kaarten geopend. Alle meldingen worden gebundeld in een zwartboek, dat voor de behandeling in de Eerste Kamer aan de senatoren zal worden aangeboden.

4. Waarom wordt het doorverkopen van kaartjes niet volledig verboden?

Dat zou in strijd zijn met de regels van de vrije markt, waarop consumenten goederen aan elkaar mogen doorverkopen. Ook de SP vindt dat doorverkopen mogelijk moet blijven, bijvoorbeeld als je ziek wordt, of als je toch iemand anders wilt meenemen naar een concert. Maar het maken van hoge winst op de kaartjes wil de partij verbieden.

5. Is er geen betere manier om het doorverkopen van kaartjes tegen te gaan?

Jawel: kaartjes verkopen op naam, en bij de toegangscontrole de identiteit van de bezoekers controleren. Maar dat kost veel geld, is bij grote evenementen moeilijk uitvoerbaar, en ligt bovendien politiek gevoelig, omdat de privacy in het geding is.

6. Mojo en Ticketmaster probeerden lange tijd de doorverkoop van kaarten te bestrijden. Maar nu werken ze samen met een site waar kaarten worden doorverkocht. Waarom?

Mojo werd in 2006 overgenomen door een Amerikaans bedrijf: Live Nation. Dit bedrijf is ook eigenaar van Ticketmaster, waar de officiële kaartjes voor de concerten van Mojo worden verkocht. Vorig jaar kocht Live Nation ook Seatwave op, het eerder genoemde platform waarop kaartjes worden doorverkocht, tegen hogere prijzen. Dit bedrijf is nu een dochteronderneming van Ticketmaster geworden. Wie op de site van Ticketmaster zoekt naar kaartjes voor Adele, wordt doorverwezen naar Seatwave. Mojo stelt dat het geen invloed had op de overname, omdat het een beslissing was van het Amerikaanse moederbedrijf. Het evenementenbedrijf heeft zijn steun aan het wetsvoorstel voor SP en CDA inmiddels ingetrokken.

7. Sluizen Mojo of Ticketmaster kaarten door naar Seatwave?

De bedrijven zeggen van niet. Ticketmaster stelt: als we secundaire ticketverkoop niet kunnen tegenhouden, dan bieden we liever zelf een platform waarop mensen kaarten veilig aan elkaar kunnen doorverkopen.

8. En hoe zit het in andere landen?

De Belgische minister Kris Peeters (Consumentenzaken) wil met Europa afspraken maken om woekerhandel tegen te gaan. Het met winst doorverkopen van tickets is in België verboden, maar via Seatwave.be zijn er wel tickets voor concerten te krijgen die via de officiële kanalen zijn uitverkocht. België kan Seatwave niet aanpakken, omdat het bedrijf formeel is gevestigd in Nederland.