Derde klas graag
Soms moet ik staan in de trein. Op korte afstanden is dat geen ramp. Op sommige momenten zou ik er zelfs voor kiezen, indien ik minder zou hoeven te betalen. Staatssecretaris Dijkstra heeft de NS gevraagd om een alles-uit-de-kastscenario. Ik zou het nutsbedrijf dit voorstel willen doen:
Overweeg de derde klas weer in te voeren, tegen een gereduceerd tarief (bijvoorbeeld 40 procent van een gewoon kaartje). Daarvoor wil ik namelijk best instappen in een verouderde trein, voorzien van kale bankjes tegen de zijkanten en ruime mogelijkheid om te staan. Zo'n extra treinstel, dat er uitziet als een metrocoupé kan onderdeel uitmaken van elke trein. Aan elkaar gekoppeld kunnen deze robuuste treinstellen een extra trein vormen voor vervoer van en naar voetbalwedstrijden. Het is wellicht ook een goedkope optie voor het op de rails houden van ‘verouderde’ treinen.
Eerste klas opheffen
Wordt het niet tijd dat we in Nederland de eerste klasse in het openbaar vervoer per trein afschaffen?
Capaciteitsproblemen zorgen voor volgepakte treinen met in het gunstigste geval een staanplaats, terwijl hele coupés ongebruikt blijven. Zo vreemd hoeft dit idee toch niet te zijn: in bus en tram – eveneens openbaar vervoer – bestaat ook maar één vervoersklasse. Door de hele trein in te zetten voor alle passagiers kan het beschikbare materieel effectiever gebruikt worden en daarmee wordt de druk op ons overbelaste spoornet verlicht. Geef de eersteklas abonnementhouders per direct restitutie van het teveel betaalde bedrag en stel alle plaatsen gelijk. Voor nieuw te bouwen treinen levert het weglaten van de extra been- en stoelruimte die normaal werd ingecalculeerd bij de eerste klasse bovendien nog meer plaatsen op voor al die reizigers die de auto liever laten staan.
Caroline Brasjen-Mudde, Voorschoten