Keurig Green Mountain voor 13,9 miljard dollar verkocht

Foto iStock

Keurig Green Mountain, maker van een-kops-koffiezetters, is voor 13,9 miljard dollar verkocht aan de Oostenrijkse Reimann familie. Het bedrijf komt hiermee in handen van de JAB Holding, waar de miljardairsfamilie hun investeringen in hebben ondergebracht. Dat meldt The Wall Street Journal.

De verkoop is een meevaller voor aandeelhouders, want de verkoopprijs ligt met 92 dollar zeker 78% hoger dan de prijs voor een aandeel Keurig Green Mountain bij het sluiten van de beurs op vrijdag. Aandelen van het Amerikaanse bedrijf stonden er al meer dan een jaar belabberd voor. Keurig wist zich aanvankelijk goed in de markt te zetten met een een-kops-koffiemaker - vergelijkbaar met de in Nederland populaire Senseo - maar ging flink de mist in toen samen met Coca Cola geprobeerd werd het koffiepadconcept over te dragen op koude dranken.

De aankoop is voor JAB Holdings een volgende stap om koffiemarktleider Nestle naar de kroon te steken. De inversteringsmaatschappij heeft onder andere een meerderheidsbelang in Jacobs Douwe Egberts. Volgens een analyst in The Wall Street Journal wil JAB de Budweiser van de koffiewereld worden.

Amazon-topman biedt Donald Trump enkele reis naar de ruimte aan

Donald Trump wist maandag niet alleen de Amerikaanse moslimgemeenschap tegen zich in het harnas te jagen, hij kreeg ook Amazon-topman Jeff Bezos op de kast. Dat schrijft The Verge.

De Republikeinse presidentskandidaat beschuldigde Bezos onder andere van belastingontduiking en gaf en passant de Washington Post - waar Bezos eigenaar van is - een veeg uit de pan.

Bezos reageerde daarop met een aanbod Trump de ruimte in te schieten:

Blue Origin is een ruimtevaartontwikkelaar en -fabrikant opgericht door Bezos. Bezos opende in 2008 zijn Twitteraccount, maar verstuurde sindsdien slechts vier tweets.

Nike tekent levenslange sponsordeal met James LeBron

Volgens het Amerikaanse sportkanaal ESPN heeft Nike de Amerikaanse basketballer James LeBron vastgelegd voor een sponsordeal voor het leven.

Het zou de grootste sponsorovereenkomst voor een atleet ooit zijn. De sportkledingfabrikant heeft de overeenkomst in een persbericht bevestigd, maar wil niet zeggen om hoeveel geld het gaat:

“We have already built a strong LeBron business over the past 12 years, and we see the potential for this to continue to grow throughout his playing career and beyond.”

ESPN meldt dat het om aanzienlijk meer geld zou gaan dan de 300 miljoen dollar waarmee collega-basketballer Kevin Durant afgelopen zomer bij Nike de deur uitliep.

Levenslange sponsordeals zijn niet uitzonderlijk, onder meer David Beckham (Adidas) en Allen Iverson (Reebok) hebben er een, maar dit zou de eerste officiële deal voor het leven zijn bij Nike. Over het algemeen wordt aangenomen dat oud-basketballer Michael Jordan voor de rest van zijn leven aan Nike vastzit. Jordan harkt met zijn Air Jordan schoenenlijn jaarlijks 400 miljoen dollar binnen voor Nike.