Recordaantal brom- en snorfietsen zorgt voor overlast

De Tweede Kamer debatteert vandaag over een voorstel snorfietsen naar de rijbaan te verbannen.

Foto Nils van Houts/ANP

Het aantal brom- en snorfietsen in Nederland is toegenomen tot een recordaantal van boven de 1,1 miljoen exemplaren. Volgens onderzoek zorgt dat voor overlast in de grote steden.

De toename blijkt uit cijfers van BOVAG, RAI Vereniging en RDC. In totaal rijden er 1.174.802 brommers en snorfietsen rond in Nederland, een toename van 65 procent ten opzichte van negen jaar geleden. Er werden in de eerste elf maanden van dit jaar 45.882 nieuwe snorfietsen en 16.741 bromfietsen verkocht, toenames van respectievelijk 2,1 procent en 8,8 procent ten opzichte van 2014.

In de grote steden heeft een groot deel van de bevolking last van het rijgedrag, de herrie en de stank van scooters en brommers. Dat blijkt uit een onderzoek van I&O Research in opdracht van Milieudefensie. Volgens de resultaten zien de stedelingen graag een verbod komen op de meest vervuilende exemplaren in de stad.

Snorfietsen naar de rijbaan?

Dinsdag debatteert de Tweede Kamer over het voorstel van minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu (VVD) om gemeenten de mogelijkheid te geven snorfietsen te verplichten in 50-kilometerzones enkel op de rijbaan te rijden. In dat geval zou er ook een helmplicht gaan gelden. Het voorstel deed de minister naar aanleiding van een motie die werd ingediend door PvdA-kamerlid Duco Hoogland.

Vorig jaar stemde een meerderheid in de Tweede Kamer nog tegen de implementatie van een dergelijk voorstel in Amsterdam. Maar dinsdagochtend stelden coalitiepartijen VVD en PvdA in het AD iets aan de scooteroverlast te willen doen. Hoe ze dat willen doen, blijft echter nog vaag.

Volgens de BOVAG komt de veiligheid van de snorfietsers in het geding als zij naar de rijbaan worden verbannen. De diversiteit onder de modellen is volgens de organisatie te groot. BOVAG en RAI Vereniging zeggen dat gemeenten zich geen raad weten met de toenemende drukte en pleiten voor een onderzoek naar de verkeersveiligheid voordat er besluiten genomen worden.

“Gemeenten, Amsterdam voorop, grijpen naar ondoordachte maatregelen.”