Eis van vier jaar cel in hoger beroep Tarik Z.

De man die in januari het NOS-gebouw binnendrong kreeg eerder 2,5 jaar cel, waarvan de helft voorwaardelijk.

Een screenshot van de beelden van de gijzeling door Tarik Z. in het NOS-gebouw. Foto ANP/NOS

Het Openbaar Ministerie heeft vier jaar cel geëist in het hoger beroep van de rechtszaak tegen Tarik Z., de man die in januari het redactiegebouw van de NOS binnendrongen en het achtuurjournaal wilde overnemen.

Dat zei de openbaar aanklager zojuist in het gerechtshof in Leeuwarden. De straf is hetzelfde als wat het OM tijdens de rechtszaak eiste, naast een schadevergoeding aan de slachtoffers van 23.000 euro. Z. kreeg echter dertig maanden straf opgelegd, waarvan vijftien maanden voorwaardelijk, en de verplichting een paar duizend euro schadevergoeding te betalen. Hij werd schuldig bevonden aan gijzeling, bedreiging en verboden wapenbezit. Zowel de aanklager als de verdachte gingen daartegen in hoger beroep.

De advocaat van de verdachte vind dat Z. al genoeg gestraft is omdat de NOS besloot de beelden van de gijzeling uit te zenden zonder censuur. De uitspraak volgt over twee weken.

Nieuwe verklaring

Tijdens de behandeling van de zaak bleek dinsdag dat de verdachte een verklaring van 31 pagina’s heeft ingeleverd ter verdediging. Daarin vertelt Z. zijn versie van de gebeurtenissen. Ook de speech die hij wilde voorlezen op televisie zit daar bijgevoegd. Hij noemde zijn daad een “niet zo’n slimme actie”, schrijft ANP.

Tarik Z. gijzelde op 29 januari een bewaker van het NOS-gebouw met als doel een verklaring te kunnen geven op live-televisie. Hij had een alarmwapen bij zich. Voordat de uitzending begon kon de 20-jarige student Molecular Science and Technology overmeesterd worden door agenten. De beelden daarvan werden later uitgezonden door de NOS. Daarop kreeg de omroep veel kritiek.

In de brief die Z. bij zich had stond dat hij niet in zijn eentje opereerde, dat er nog 98 hackers klaarstonden voor een gecoördineerde cyberaanval, en dat er acht zware explosieven in het land waren geplaatst. Z. vond dat de NOS de publieke opinie manipuleerde.

Bekijk hier de reconstructie van Argos over die bewuste avond.