Zo verslaafd is Amerika aan vuurwapens

Foto iStock

Ze gaan in de Verenigde Staten als warme broodjes over de toonbank. En zelfs over de toonbank náást die van de warme broodjes, want vuurwapens kun je gewoon bij supermarkt Walmart krijgen.

De discussie over de vuurwapenregels in de VS is actueler dan ooit. Vorige week was er weer een mass shooting, ditmaal met jihadistisch motief. Sommigen noemen de Amerikaanse voorliefde voor vuurwapens zelfs een epidemie of verslaving.

Maar niet gehinderd door enig gevoel voor timing, kondigde zich vrijdag een nieuw 24-uurs tv-kanaal aan. De inhoud? Homeshopping reclames voor vuurwapens. De zender heet dan ook GunTV.

Het aantal wapens neemt toe

Nooit was het aantal in de VS gefabriceerde vuurwapens zo hoog als in 2013. Vanaf 2010 stijgt de verkoop vlot. Wapenfabrikant Smith & Wesson heeft daar een bijzondere verklaring voor:

“We experienced strong consumer demand for our firearm products following a new administration taking office in Washington, D.C., in 2009.”

Kortom: sinds Obama aantrad kopen veel mensen nog even snel een wapen. Nu het nog kan.

Black Friday is de grootste jaarlijkse winkeldag in de Verenigde Staten. Afgelopen Black Friday registreerde de FBI een recordaantal aanvragen (185.345 in totaal) voor een background check van mensen die een wapen wilden kopen. Dat was vijf procent meer dan een jaar eerder. Het aantal background checks is een indicator voor het aantal verkochte wapens, hoewel niet iedere ‘check’ tot een aanschaf leidt.

Daarbij zorgen juist die mass shootings vaak voor meer wapenverkoop, vanwege de angst voor strengere regels. Persbureau AP schrijft:

“The previous record for the most background checks in a single day was Dec. 21, 2012, about a week after 20 children and six adults were shot to death in a Connecticut elementary school.”

De fabrikanten verdienen meer

De grootste fabrikanten van vuurwapens in de Verenigde Staten zijn Ruger en Smith & Wesson. Volgens de meest recente cijfers van het Bureau of Alcohol, Tobacco, Firearms and Explosives over het jaar 2013, maakte Ruger 2.180.780 wapens en Smith & Wesson 1.505.963. Dat was voor beide bedrijven ruim dertig procent meer dan het jaar ervoor.

De twee bedrijven presteerden bovendien veel beter dan de index van de 500 grootste bedrijven in de Verenigde Staten, zeker het afgelopen jaar.

En zelfs winst wordt er jaar na jaar gemaakt, waarbij de stijging na 2010 wederom opvalt.

Wie wil er strengere regels?

“Guns don’t kill people, people kill people”. Die uitspraak vat de argumenten van het pro-wapenkamp goed samen. Belangenorganisatie National Rifle Association is een goed voorbeeld van zo’n lobbyist vóór het bezit van wapens.

Maar volgens Jon Vernick van het Center for Gun Policy and Research zijn huishoudens mét wapens juist minder veilig:

“They’re more likely to experience a homicide or suicide of a household member than are homes without guns.”

Een directe relatie tussen de (geringe) striktheid van wapenwetten en mass shootings is echter moeilijk te leggen. De staat Californië, waar vorige week een massale schietpartij plaatsvond, heeft de strengste wapenwetten.

In de media klinken inmiddels flink wat wensen over het indammen van wapengebruik. The New York Times plaatste zaterdag zelfs voor het eerst in 95 jaar een commentaar op de voorpagina tegen wapenverkoop. Maar een groot deel van de bevolking wil helemaal geen strengere regels.

En Amerika mag dan steeds meer vuurwapens produceren, het aantal moorden met vuurwapens nam de afgelopen tien jaar af. Toch is dat aantal nog altijd schrikbarend veel hoger dan in Nederland, waar 0,3 moorden per 100.000 inwoners met vuurwapens worden gepleegd.