#JeSuisCharlie en de andere populairste hashtags van 2015

Twitter telt hashtags: in 2015 waren #JeSuisCharlie #PrayForParis en #BlackLivesMatter wereldwijd het meest trending. In Nederland scoort #vacature.

De eerste editie van het blad Charlie Hebdo na de aanslag op de redactie. Foto Koen van Weel / NRC

Anderhalf uur nadat twee gewapende mannen in januari de aanslag pleegden op de redactie van het satirische blad Charlie Hebdo in Parijs, verscheen de eerste tweet met de woorden ‘JeSuisCharlie’. De 38-jarige Parijzenaar Joachim Roncin, artistiek directeur van een modemagazine, had sinds 19 december niets meer getweet, nu wilde hij zich graag uiten, vertelde hij aan de Franse krant Le Progrès. Roncin:

“Wat er gebeurt is zo vreemd, ik kan er niet bij. Ik had geen woorden voor het verdriet wat ik voelde. Ik dacht alleen: ‘Ik ben Charlie’.”

Roncin maakte een plaatje: witte letters in het lettertype van het tijdschrift op een zwarte achtergrond. Een paar minuten later werd zijn bericht geretweet en voorzien van de hashtag #JeSuisCharlie.

De Twittertrends van 2015

Nu, aan het einde van het jaar, maakt Twitter de balans op: welke onderwerpen waren in 2015 het meest trending, welke hashtags vielen op en welke maatschappelijke ontwikkelingen trokken de aandacht? Op nummer 1 staat #JeSuisCharlie, gevolgd door #PrayForParis (na de meest recente aanslagen in Parijs) en #BlackLivesMatter (naar aanleiding van de gebeurtenissen in Ferguson).

#BlackLivesMatter is dit jaar meer dan 9 miljoen keer getweet. Van de hashtags over Parijs is het cijfer onbekend, maar volgens Twitter is één ding duidelijk: in 2015 zochten Twitteraars over de hele wereld meer dan ooit steun bij elkaar en lieten zij massaal van zich horen tijdens impactvolle gebeurtenissen.

Het meest recente voorbeeld is #RefugeesWelcome: via deze hashtag spraken twitteraars over de hele wereld naar aanleiding van de vluchtelingencrisis hun steun uit voor de vluchtelingen in Europa.

Flinke steun voor het homohuwelijk

Naast crisissituaties waren er ook andere onderwerpen die zorgden voor saamhorigheid op het platform. Zo ontketende het referendum met betrekking tot het homohuwelijk in Ierland het wereldwijde #HomeToVote, waarbij expats lieten zien dat zij massaal terugreisden naar hun thuisland om hun stem te kunnen geven. De uitspraak van het Hooggerechtshof in de Verenigde Staten over de legalisering van het homohuwelijk leidde wereldwijd tot digitaal applaus: Twitter werd overspoeld door tweets met #LoveWins.

Trends in Nederland

Net als in 2014 was #vacature het vaakst trending op Twitter in Nederland. Uitzendbureaus, recruiters en bedrijven deelden massaal beschikbare posities. Opvallende hashtags in de top-10 zijn #drones en #wielrennen. Het delen van dronevideo’s, dronefoto’s en discussiëren over veiligheid en privacy was in Nederland populairder dan ooit. De start van de Tour de France in Utrecht was ook trending en Tom Dumoulin - zowel zijn val in de Tour als zijn latere succes in de ronde van Spanje - waren vaak onderwerp van gesprek.

In de lijst met meest trending topics staat ook: #pgbalarm. Het lukte de oppositie niet, maar op Twitter stonden de problemen rond het persoonsgebonden budget (pgb) wel op de agenda. Via de veelgebruikte hashtag #pgbalarm kwam de kwestie toch weer aan de orde in de Tweede Kamer.

500 miljoen tweets per dag

Twitter heeft 320 miljoen maandelijks actieve gebruikers en kent meer dan 500 miljoen unieke zogeheten ‘logged-out’ websitebezoeken per maand. Elke dag worden er 500 miljoen Tweets verstuurd.