Dit is waarom je te laat komt en wat je er aan kunt doen

Beeld: iStock

Dagelijks ren je met een half gesmeerde boterham in je mondhoek het huis uit. Wéér te laat. Waarom sta je dan niet wat eerder op? Maar ‘s ochtends ben je er telkens van overtuigd genoeg tijd te hebben. Herkenbaar? Dan behoor jij misschien tot de groep chronische laatkomers.

Het is een groep waarbij de oorzaken van het te laat komen diep liggen - inderdaad, ze kunnen er niets aan doen. Maar dat neemt niet weg dat ze iets op kunnen steken van hun punctuele collega’s.

Het is niet jouw schuld

Uit onderzoek van NRC Q blijkt dat vijf procent van de Nederlanders elke dag te laat komt. Eerder onderzoek van YouGov gaf datzelfde resultaat voor de Verenigde Staten.

Onderzoek van San Francisco State University toont bovendien aan dat die groep chronische laatkomers opvallend veel overeenkomsten vertoont. Het zijn mensen die vaker de neiging hebben taken voor zich uit te schuiven, meer problemen hebben met zelfdiscipline, een grotere behoefte hebben aan spanning en meerdere ADD-symptomen als rusteloosheid en een gebrek aan concentratie vertonen.

Dat klinkt vervelend, maar geeft ook aan dat chronisch te laat komen niets met een lakse houding te maken heeft. Uit onderzoek van San Diego State University blijkt dat te laat komen primair met (genetisch bepaalde) karaktereigenschappen te maken heeft: het is dus écht niet jouw schuld.

Maar mocht je het toch erg vervelend vinden, dan kunnen deze vier - wetenschappelijk bewezen - tips je misschien helpen.

1. Doe alles in stapjes

Voor mensen die standaard te weinig tijd inruimen kan het in verschillende stappen opdelen van handelingen helpen. Onderzoek van de Stern School of Business toont aan dat mensen die handelingen in gedetailleerde stappen bekijken, nauwkeurigere inschattingen maken van de hoeveelheid tijd die het ze zal kosten.

Onderzoek van Wilfried Laurier University toont bovendien aan dat mensen die taken vooraf visualiseren eveneens betere inschattingen maken. Bekijk dat wat je doet vanuit een derde persoon: hoeveel tijd denkt een ander dat het me kost? Gedachten als: ‘het lukt me vast wel’ krijgen dan minder snel de overhand.

2. Wees nooit op tijd

Maar dat was toch juist de bedoeling? Nee. Mensen die ergens exact op tijd willen zijn laten geen enkele ruimte voor toeval over en zijn daarom vaak te laat. Moet je om half negen op je werk zijn? Streef dan standaard naar kwart over acht. Diana deLonzor, schrijfster van het boek Never Be Late Again en onderzoekster aan San Francisco State University: To be punctual, plan to arrive early.”

3. Probeer niet te multi-tasken

Uit onderzoek van San Diego University blijkt dat mensen die (te) veel dingen tegelijk doen ook vaker te laat zijn. Dat heeft een simpele reden: ze raken het overzicht sneller kwijt en maken daarom minder nauwkeurigere inschattingen van de tijd.

Maar het heeft ook met optimisme te maken. Mensen die multi-tasken denken ‘lichter’ over de dingen die ze doen en zijn daarom geneigd er minder tijd voor in te ruimen.

4. Te vroeg zijn is niet erg

Diana deLonzor stelt ook dat chronische laatkomers het vaak haten ‘tijd over’ te hebben. Ze worden simpelweg gelukkig van precies op tijd zijn, zonder enige tijd te verspillen. Het helpt volgens deLonzor daarom om van tevoren te bedenken wat je met die extra tijd kunt doen. Je kunt je alvast voorbereiden op een vergadering, bijvoorbeeld. Op die manier krijgt te vroeg zijn een minder negatieve betekenis.