Wie wil Grolsch eigenlijk hebben?

Eén ding staat vast: Heineken wordt niet de nieuwe eigenaar van Grolsch. Maar wie wel? Een rondgang langs zakenbankiers en marktanalisten.

Foto ANP

De race om Grolsch is officieel begonnen. Bierbrouwers en private-equitypartijen over de hele wereld zijn zich in het Twentse bedrijf aan het verdiepen. Is dit wat voor ons? Zakenbankiers, advocaten en andere adviseurs doen hun uiterste best aan boord te komen bij de partij die Grolsch straks koopt.

De huidige eigenaar SABMiller, de tweede brouwer ter wereld, maakte deze week officieel bekend dat ze Grolsch wil verkopen. Dat is nodig om een fusie met ’s werelds grootste brouwer, AB InBev, mogelijk te maken. Grolsch brouwt met 2,6 miljoen hectoliter per jaar maar een fractie van de 459 miljoen hectoliter die zijn eigenaar jaarlijks produceert. Maar Grolsch is wel een van de vier global brands van SABMiller. Zo vaak staat dat soort internationaal bekende merken niet te koop, in een biermarkt waar schaalgrootte steeds belangrijker wordt.

Desondanks brengt Grolsch naar verwachting fors minder op dan de 816 miljoen euro die SABMiller in 2008 betaalde. De verwachte groei bleef uit: de jaaromzet van Grolsch is sinds de overname blijven hangen op zo’n 300 miljoen euro. Met een brutowinst van 36,5 miljoen euro – een belangrijke maatstaf – ligt een overnameprijs van veel meer dan 500 miljoen euro niet erg voor de hand.

Wie haalt Grolsch binnen? Eén ding is duidelijk: Heineken in ieder geval niet. Heineken is nu al de grootste brouwer van Nederland en zou met het marktaandeel van 13 procent van Grolsch erbij veel te dominant worden. Toch is aan potentiële kopers geen gebrek, blijkt uit een rondgang langs zakenbankiers en biermarktanalisten. Dit zijn de meest genoemde opties.