Op deze agressieve manier worden ziektekostenpolissen verkocht

De consument kan kiezen uit 1.400 keuzecombinaties bij de zorgverzekeraars. Die brengen hun polissen steeds agressiever aan de man.

Wees er snel bij, want op=op. Het staat er echt, in de aanbieding die 4 miljoen leden van de ANWB deze week in de bus kregen. ‘Op=op’ geldt voor de ziektekostenpolis van VGZ, de op een na grootste zorgverzekeraar van Nederland.

Het is een actie van United Consumers, een handelaar die de krachten van klanten bundelt via gezamenlijke inkoop. De organisatie heeft een deal gesloten met de ANWB en met zorgverzekeraar VGZ. Altijd handig, zo’n krachtenbundeling. De organisatie belooft 10 procent korting op de meest verkochte polis van VGZ. Je hoeft je alleen maar snel aan te melden.

„Wees er snel bij”. Dat kan echter niet gezegd worden van de verzekeraar zelf. VGZ heeft een maand voor de deadline om over te stappen naar een andere verzekeraar met minder dan de helft van de ziekenhuizen een contract afgesloten.

Wat betekent dat?

Nu wordt het technisch, maar duidelijk is dat het soms heel veel kan betekenen. VGZ meldt in de voorwaarden van zijn meest verkochte ziektekostenpolis dat maximaal 80 procent van „het gecontracteerd tarief” wordt vergoed als de patiënt naar een ziekenhuis gaat waar geen contract mee bestaat. Anders gezegd, dan moet je minimaal eenvijfde van de rekening zelf betalen.

Het ‘verkeerde’ ziekenhuis

Een blik op Amsterdam leert dat VGZ op 1 december alleen met het BovenIJ Ziekenhuis een overeenkomst heeft gesloten. Niet met het AMC, niet met het VUmc, niet met het OLVG, niet met het Slotervaart, niet met het Amstelland. Kortom, alle Amsterdammers die er „snel bij” willen zijn, nemen het risico straks met hun VGZ-polis buiten de hoofdstad naar een ziekenhuis te moeten of duizenden euro’s zelf te moeten betalen als het medisch tegenzit en zij naar het ‘verkeerde’ ziekenhuis gaan.

Een woordvoerder van VGZ wijst er nadrukkelijk op dat in vorige jaren met alle ziekenhuizen van Nederland contracten werden afgesloten. Maar tegelijkertijd erkent hij dat de verzekeraar op dit moment niet de garantie kan geven dat alle 83 ziekenhuizen van Nederland een contract krijgen. Logisch, anders geef je je hele positie weg in de onderhandelingen met de ziekenhuizen.

Kortom, niets is zeker. En wie het aanbod van VGZ laat lopen, ontvangt ook geen HP notebook ter waarde van 599 euro. Dat werkt zo: wie meedoet aan de actie van United Consumers kan een tientje per maand korting krijgen op de VGZ-polis of een cadeau kiezen. De cadeaus vergen meer dan één jaar toezegging: dus wie te gretig een cadeau kiest, zit voor twee jaar vast aan een polis van VGZ. En wie dat niet doet, zal het resterende bedrag moeten bijbetalen, leren de kleine lettertjes. Dus als een gezin met twee volwassen een jaar lang in totaal 260 euro ‘korting’ geniet op de VGZ-polis en volgend jaar overstapt naar een concurrent, zal United Consumers nog wel 339 euro via de automatische incasso van uw bankrekening afschrijven.

Zegeltjes en handdoeken

Het is zomaar een voorbeeld. VGZ is zeker niet de enige die het zo doet. Het is exemplarisch voor de steeds agressievere manier waarop ziektekostenpolissen aan de man worden gebracht, polissen die iedereen in Nederland verplicht is aan te schaffen. Het zijn ook wel de voor de hand liggende gevolgen van een product dat op kwaliteit inwisselbaar is, net als de benzine aan de pomp of de elektriciteit uit het stopcontact. Voor iedereen is de basispolis gelijk, de dekking wordt door de minister van Volksgezondheid bepaald. Dus dan krijg je vanzelf concurrentie op de zegeltjes, handdoeken, mokken en andere kraaltjes en spiegeltjes. Ondernemers houden immers niet van één product en een transparante prijs: dan concurreer je elkaar stuk en verdient niemand wat.

Vandaar ook dat de Consumentenbond samen met tv-programma Kassa inmiddels 1.400 keuzecombinaties vond bij de zorgverzekeringen, meer dan vorig jaar. Zij spreken van een „polisjungle” en adviseren iedereen gebruik te maken van een vergelijkingssite. Voor het gemak zat daar de link bij van de Consumentenbond die net als alle andere vergelijkingssites geld verdient met het ordenen, rangschikken en verkopen van zorgpolissen.

Zoveel kosten de zorgverzekeringen van de grote vier:

Nederland, handelsland. In de komende weken wordt een markt van 16 miljard euro verdeeld. Lang niet iedereen stapt over, maar de geschiedenis leert dat er zeker voor 1 miljard euro aan jaarpremies onder de verzekeraars wordt herverdeeld. Vandaar al die reclame-uitingen. Er staat wat op het spel, niet alleen voor de verplicht verzekerde, maar ook voor de verzekeraars.