Grote naam in de sportmarketing

Hij was zaakwaarnemer van Johan Cruijff en bezorgde de wielerploeg van Peter Post een sponsor. „Ik doe geen interviews.”

Zijn naam doet anders vermoeden, maar George Taylor (1949) is een Nederlander. Zo onbekend als hij is in eigen land, zo bekend is hij in de internationale sportmarketing. Hij was zaakwaarnemer van Johan Cruijff, stond aan de wieg van sponsorcontracten en gaf marketingadviezen aan internationale bedrijven als hamburgerketen McDonald’s.

Zijn onbekendheid in eigen land komt voort uit zijn afkeer van publiciteit. Taylor treedt nooit veel op de voorgrond. Ook nu houdt hij verzoeken van deze krant om een interview af. Taylor, per e-mail: „Ik doe geen interviews”.

Hij werkt kort bij Philips om in 1974 aan de slag te gaan bij de marketingafdeling van De Telegraaf. Bij die krant is zijn zes jaar oudere broer Charles sportjournalist.

In 1979 is Taylor 30 jaar als hij directeur wordt van Inter Soccer Inc in New York. Dit bedrijf van Cruijff, Maarten de Vos (journalist) en Cor Coster (schoonvader van Cruijff) moet de Amerikaanse jeugd aan het voetballen krijgen. In Amerika zal Taylor ook de belangen van Nederlands beste voetballer behartigen. Het zijn ook de jaren dat De Telegraaf een stroom nieuwtjes heeft over de nadagen van Cruijff in Amerika en over transfers van Nederlandse voetballers naar dat land.

John Lennon

Taylor begint in 1982 voor zichzelf. In New York richt hij met zijn vrouw, de Koreaanse Hwi-Snook, sportmarketingbedrijf Sports Mondial op. Een van zijn eerste klussen doet Taylor met de Japanner Haruyuki Takahashi, een manager van de Japanse marketingfirma Dentsu. Hij vertegenwoordigt elektronicaconcern Panasonic. Taylor en Takahashi bemiddelen, waarna Panasonic in 1982 een sponsorcontract afsluit met de wielerploeg van Peter Post.

Taylor wordt lid van het bestuur van de stichting die optreedt als werkgever van de Panasonic-renners. Uit die tijd kent Herman Tulp, belastingadviseur in Bloemendaal, Taylor. Tulp zat ook in het bestuur. „Ik ontmoette George een keer bij de start van de Tour de France. Ik herinner me nog dat ik op die dag een praatje met hem maakte, met een biertje erbij. Ik vroeg hem wat hij voor de kost deed. Hij zei: ‘Ik doe aan sportmarketing.’ Maar wat dat precies was? Het was erg moeilijk om er achter te komen waar hij zijn boterham mee verdiende.”

Taylor is vanaf 1982 ook betrokken bij wedstrijden van de FIFA, de World All-Star Games. Voor UNICEF, het kinderfonds van de VN, nemen de beste spelers ter wereld het tegen elkaar op. Opnieuw werken Taylor en Takahashi samen. Het is Taylors job om Europese spelers te werven.

Als de spelers in 1982 in New York het voetbalstadion inlopen, klinkt het lied Imagine van ex-Beatle John Lennon die twee jaar eerder in die stad is vermoord. Het is de Koreaanse vrouw van Taylor die met Lennons weduwe Yoko Ono heeft onderhandeld over het gebruik van het nummer. 78.000 toeschouwers en 400 miljoen tv-kijkers in 46 landen zien de wedstrijd.

Vier jaar later, na een wedstrijd in Los Angeles die opnieuw geld moet opleveren voor UNICEF, zijn kranten kritisch. Van de opbrengst gaat maar 18 procent naar UNICEF. Waar gaat de andere 82 procent naar toe, vraagt de Los Angeles Times zich af. Dan blijkt ook dat bij de benefietwedstrijd in New York, vier jaar eerder, hoge kosten in rekening zijn gebracht waardoor UNICEF niet meer dan 200.000 dollar kreeg. UNICEF vindt dat mager. In een van zijn schaarse mediaoptredens reageert Taylor: „Als ze niet tevreden zijn dan zou ik de FIFA kunnen voorstellen een ander goed doel te zoeken.”

Opdrachtgevers: FIFA, IOC, UEFA

In de jaren daarna treedt Taylor op als consultant voor grote bedrijven die sponsorcontracten sluiten met het International Olympisch Comité, FIFA, UEFA en Premier League. Autofabrikanten vragen hem om de Grand Prix World Championship op te zetten, als concurrent van de Formule 1 van Bernie Ecclestone. Dat plan mislukt.

Met het WK voetbal 2006 in zicht wordt Taylor in 2003 door zakenvriend Takahashi gevraagd directeur te worden van ISE International Sports and Entertainment AG in Zürich. ISE is een joint venture van het Japanse Dentsu en het Franse Publicis, twee van ’s werelds grootste reclamebedrijven. Zij hebben samen 90 procent van de aandelen van ISE, Taylor 10 procent.

Taylor en Takahashi nemen de leiding van ISE op zich. Drie maanden na de oprichting ontvangt ISE, tot verrassing van de concurrentie, een miljoenencontract voor de verkoop van luxe toegangskaarten voor het WK voetbal in Duitsland.

Het jongste evenement, waarvoor Taylor actief is, zijn de World Beach Games van de Associatie van Nationale Olympische Comités (ANOC). Ze worden in 2017 gehouden in de Amerikaanse stad San Diego, zo besluit de algemene vergadering van de ANOC in oktober dit jaar. Taylor en zijn nieuwe bedrijf SportsArts+ AG zijn ingehuurd om het concept te ontwikkelen. In een toespraak tot duizend ANOC-gedelegeerden zegt hij dat de spelen niet duur zullen worden. „Zowel ANOC als San Diego zullen ervan profiteren”, belooft Taylor.