En wie wil Grolsch hebben?

Eén ding staat vast: Heineken wordt niet de nieuwe eigenaar van Grolsch. Maar wie wel? Een rondgang langs zakenbankiers en marktanalisten.

Grolsch staat te koop. SABMiller, de tweede brouwer ter wereld, doet de Twentse bierbrouwer de deur uit om een fusie met ’s werelds grootste brouwer, AB InBev, mogelijk te maken. Foto Lex van Lieshout / ANP

De race om Grolsch is officieel begonnen. Bierbrouwers en private-equitypartijen over de hele wereld zijn zich in het Twentse bedrijf aan het verdiepen. Is dit wat voor ons? Zakenbankiers, advocaten en andere adviseurs doen hun uiterste best aan boord te komen bij de partij die Grolsch straks koopt.

De huidige eigenaar SABMiller, de tweede brouwer ter wereld, maakte deze week officieel bekend dat ze Grolsch wil verkopen. Dat is nodig om een fusie met ’s werelds grootste brouwer, AB InBev, mogelijk te maken. Grolsch brouwt met 2,6 miljoen hectoliter per jaar maar een fractie van de 459 miljoen hectoliter die zijn eigenaar jaarlijks produceert. Maar Grolsch is wel een van de vier global brands van SABMiller. Zo vaak staat dat soort internationaal bekende merken niet te koop, in een biermarkt waar schaalgrootte steeds belangrijker wordt.

Desondanks brengt Grolsch naar verwachting fors minder op dan de 816 miljoen euro die SABMiller in 2008 betaalde. De verwachte groei bleef uit: de jaaromzet van Grolsch is sinds de overname blijven hangen op zo’n 300 miljoen euro. Met een brutowinst van 36,5 miljoen euro – een belangrijke maatstaf – ligt een overnameprijs van veel meer dan 500 miljoen euro niet erg voor de hand.

Wie haalt Grolsch binnen? Eén ding is duidelijk: Heineken in ieder geval niet. Heineken is nu al de grootste brouwer van Nederland en zou met het marktaandeel van 13 procent van Grolsch erbij veel te dominant worden.

Toch is aan potentiële kopers geen gebrek, blijkt uit een rondgang langs zakenbankiers en biermarktanalisten. Dit zijn de meest genoemde opties.

1 Bavaria

Ja, de overname van Grolsch zou voor Bavaria aan de grote kant zijn, maar onmogelijk? Zeker niet. Het is de uitgelezen kans voor het familiebedrijf uit het Brabantse Lieshout om in Nederland een blok te vormen tegen Heineken, markleider met een aandeel van circa 40 procent. Grolsch en Bavaria zijn de nummer drie en vier. Zij zijn ongeveer even groot en zouden gezamenlijk zo’n 25 procent van de markt in handen hebben.

De vraag is of Bavaria (omzet 504 miljoen euro, winst 25 miljoen euro) de overname kan financieren. Familiebedrijven zijn vaak huiverig voor een hoge schuldenlast en dito rentes. De familie Swinkels zou de hulp van andere partijen kunnen inschakelen, bijvoorbeeld een investeerder, maar heeft de naam nogal gesloten te zijn.

2 Carlsberg

Sinds afgelopen zomer staat de Deense brouwer onder leiding van de Nederlander Cees ’t Hart, maar de op drie na grootste brouwer ter wereld is nog niet actief in het thuisland van zijn topman. Met Grolsch zou Carlsberg een marktaandeel van 13 procent in een krimpende en competitieve markt kopen. Vanuit schaalvergroting zou dat toch een interessante optie kunnen zijn.

Een overname van het Italiaanse Peroni – door SABMiller eveneens in de etalage gezet – ligt misschien echter meer voor de hand: daarmee zou Carlsberg direct de nummer twee-positie in Italië verwerven. Wat een overname van Grolsch in de weg kan zitten, zijn de grote problemen in Rusland, een van de belangrijkste afzetmarkten van Carlsberg. Rusland vergt een hoop aandacht – en geld.

3 Molson Coors

De grote Amerikaanse bierbrouwerij Molson Coors is al actief in het Verenigd Koninkrijk en Oost-Europa, en bekijkt de uitbreiding naar Nederland via Grolsch ongetwijfeld serieus. Molson Coors kent de relatief kleine brouwerij uit Twente al vrij goed dankzij de joint venture die het heeft met huidige Grolsch-eigenaar SABMiller – verwarrend genoeg MillerCoors geheten.

Met het oog op de fusie met AB InBev en dwarsliggende mededingingsautoriteiten verkoopt SABMiller ook zijn belang in MillerCoors, en wel aan Molson Coors voor 12 miljard dollar. Dit zou meteen de reden kunnen zijn dat dit bedrijf Grolsch níét overneemt. Molson Coors heeft het voorlopig druk genoeg – en daarnaast is het de vraag of er nog geld over is voor de aankoop van het Twentse bier.

4 Private equity

Grolsch valt nog wel wat efficiënter te maken, is de heersende opvatting. Ondergesneeuwd in het gigantische SABMiller-concern kwam het afgelopen jaren niet echt tot bloei. Dat maakt Grolsch een uitgelezen overnamekandidaat voor een private-equitybedrijf om flink de bezem door te halen en dan met winst te verkopen.

Door Grolsch’ omvang moet dat alleen wel een private-equityhuis van enig formaat zijn. Nadeel voor private equity is dat ze niet kunnen profiteren van de synergievoordelen die andere brouwers wel hebben. Geld verdienen met bier vergt een lange adem. Maar het verleden heeft uitgewezen dat bier wel degelijk interessant is voor private equity. Zo was KKR in het verleden eigenaar van de Zuid-Koreaanse Oriental Brewery en CVC van het Oost-Europese StarBev.

5 Regionale rijken

Zou het niet schitterend zijn als Grolsch weer in Twentse handen valt, in plaats van opgaat in een anoniem buitenlands concern? Daarover wordt in de regio hoopvol gespeculeerd. Kan bouwondernemer Dik Wessels, geboren in Rijssen en bekend van VolkerWessels, Grolsch niet kopen? Het geld heeft hij: vorig jaar verkocht hij zijn resterende belang in glasvezelbedrijf Reggefiber voor 610 miljoen euro aan KPN.

Of anders de vorige aandeelhouder van Grolsch, de Twentse familie De Groen, sinds 1897 eigenaar? Tot de verkoop aan SABMiller bezat de familie ruim eenderde van de aandelen. De opbrengst is echter onder een hoop familieleden verdeeld – de eensgezindheid moet wel heel groot zijn om (een deel van) Grolsch nu weer terug te kopen.

6 Uit de hoge hoed

Óf Grolsch gaat ineens toch naar een partij die op het oog niet het meest logisch lijkt. Zo noemen internationale media de Ierse cidermaker C&C als mogelijke koper, vermoedelijk omdat het bedrijf de afgelopen jaren eerder in bier heeft geïnvesteerd met de aankoop van het Schotse Tennents. Ook genoemd als koper door een geraadpleegde zakenbankier: de grote Spaanse brouwer Mahou-San Miguel, een familiebedrijf met internationale ambitie.

Vorig jaar kocht Mahou- San Miguel nog een Amerikaanse brouwer. Eventueel, oppert een van de ondervraagde analisten, zou Grolsch ook geheel onverwacht in Japanse handen kunnen vallen. Japanse investeerders willen expanderen en kopen „lukraak” allerlei bedrijven in de wereld.