Barnes & Noble worstelt met boeken vol slechte cijfers

Foto AFP

Wat gebeurde er in de Verenigde Staten terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Het eerste volle kwartaal nadat keten Barnes & Noble haar studentenboeken-tak afsplitste was niet zo goed, meldt The Wall Street Journal. De verkoop daalde met 4,5 procent naar 895 miljoen dollar. Dat had vooral te maken met tegenvallende online prestaties.

Analisten op de beurs rekenden op inkomsten van 913 miljoen dollar. In een reactie op deze teleurstellende resultaten daalden de aandelen met 14 procent. “Net zoals andere retailers lijdt Barnes & Noble ook” aan de gestage opmars van online platforms van Amazon en Google, zegt financieel expert John Tinker tegen de krant. De verkoop voor boeken op hun Nook, de e-reader van het bedrijf, daalden met 32 procent.

Barnes & Noble moest daarom een verlies noteren in het tweede kwartaal van het fiscale jaar 2016. Een klein lichtpuntje zijn de feestdagen. Het boekenbedrijf hoopt daar nog van te profiteren; de verkoop steeg door Black Friday met 1,1 procent. Daarnaast hoopt Barnes & Noble met het vernieuwen van haar website weer nieuwe klanten te trekken. Komend jaar sluit de keten tien locaties in de Verenigde Staten.

Niet op Netflix

Televisie is dood, lange leve de televisie! Streamingdiensten winnen steeds meer terrein op de ouderwetse buis. Dat levert tot nu toe fantastische series op bij Amazon, Netflix en andere digitale on-demand kanalen. Maar terwijl kijkers spreken van het Gouden Tijdperk van de televisie, zien sommige programmamakers dat anders. Aan het einde van een aflevering van The Big Bang Theory in november, verklaarde bedenker Chuck Lorre netwerktelevisie officieel dood.

“R.I.P. Network Television: 1948-2015. CBS recently announced that it was bringing back the series Star Trek, but not for the CBS network, for a streaming on-demand system called CBS All Access. In lieu of flowers, CBS has requested that mourners send them six bucks a month.”

Het feit dat zijn zender CBS de nieuwe serie van Star Trek alleen via de streamingdienst CBS All Access aan gaat bieden was voor Lorre de druppel. Maar hij is niet alleen in zijn bezorgdheid voor het medium, schrijft The Hollywood Reporter. In televisieland heerst angst dat diensten als Netflix en Amazon de beste series of ideeën wegkopen onder de neus van televisiezenders. Of erger nog: kijkers weglokken van de kabel. Mensen die bijvoorbeeld best een jaar willen wachten totdat het meest recente seizoen van The Big Bang Theory elders verschijnt. Om die vervolgens te binge-watchen.

Televisienetwerken overwegen daarom langer te wachten met het verkopen van de rechten op hun series. Zowel Time Warner als Disney zinspeelden hier al op volgens The Hollywood Reporter. Het is een nieuwe tactiek in de strijd tussen het traditionele en het nieuwe televisiekijken. Een die de kansen voor de toekomst spreidt, want 21st Century Fox, Comcast en Disney werken ook al samen in hun joint venture Hulu. De streamingdienst waarop veel populaire series zijn terug te kijken, helpt hen om veel reclame te maken en om de kijkcijfers op te krikken.

Uber-rijk

Uber denkt dat het bedrijf meer waard is dan autofabrikant General Motors, schrijft Quartz. De taxi-app wil in een nieuwe investeringsronde 2,1 miljard dollar gaan ophalen waardoor het meer dan 62,5 miljard dollar waard wordt. General Motors wordt geschat op 51 miljard. Maar is zo’n bedrag wel realistisch?

Uber geeft geld uit alsof het niets is om door te breken in buitenlandse markten. CEO Travis Kalanick spande zich dit jaar hard in om voet aan de grond te krijgen in China. Het bedrijf heeft chauffeurs in 67 landen in meer dan driehonderd steden. En niet zonder succes, forse weerstand of tegenslagen. Concurrent Lyft is ondertussen hard aan het bouwen aan een zogeheten anti-Uber coalitie, meldt re/code.

Waarschijnlijk haalt Uber de 2,1 miljard dollar gemakkelijk op in de nieuwe investeringsronde. De toekomst van het bedrijf ziet er ondanks de controverses rooskleurig uit. CEO Kalanick investeert namelijk ook in zelfrijdende auto’s. Hij gaf al aan een half miljoen exemplaren te kopen zodra ze op de markt komen. Of ze nu van Alphabet, Tesla of van General Motors zijn. En dat kan toegang geven tot vele miljarden aan inkomsten - niet alleen door het verdwijnen van de chauffeurs. Want vergeet de drone van Amazon. Een zelfrijdende auto die pakjes aflevert, dat gaat online shoppen dramatisch veranderen.