Voor supermarkten en drogisterijen is de crisis écht voorbij

Foto iStock

Heb jij alweer een beetje vertrouwen in de economie? De aantrekkende huizenmarkt en het toenemende consumentenvertrouwen betekenen opnieuw goed nieuws voor de detailhandel. Dat blijkt uit de kwartaalmonitor van het CBS die vrijdag verschijnt. Het afgelopen kwartaal steeg de omzet van detailhandelaars met 2 procent, ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Ook het verkoopvolume nam met 2,7 procent toe. Sinds het uitbreken van de crisis in 2008 zijn deze stijgingen niet meer zo hoog geweest.

Het zijn met name de woonwinkels, doe-het-zelfzaken en drogisterijen die de omzet zien groeien ten opzichte van vorig jaar. Ook webwinkels doen het goed.

Er is een verschil tussen winkels die voedingsmiddelen verkopen (foodsector) en winkels met non-foodartikelen.

Maar ondanks dat de omzetstijging bij winkels in de non-foodsector nu het grootst zijn, is het juist de food-sector die alweer boven het niveau van voor de crisis zit. Dat is te zien aan het indexcijfer dat CBS geeft. De non-foodwinkeliers zitten 16 procent onder het niveau van voor de crisis (CBS hanteert het derde kwartaal van 2008 als startpunt). De omzet in de foodsector steeg in dit kwartaal juist tot ruim 10 procent boven dat niveau. De supermarkten lopen hierin voorop, met een totale stijging van 16 procent over deze periode. Een uitzondering in de non-foodbranche zijn winkels met persoonlijke verzorgingsproducten, zoals drogisterijen. Hun omzet is gemiddeld 14,5 procent hoger dan in 2008.