FlixBus komt te laat en er is geen wifi. Maar iedereen is tevreden

Bijna een half uur te laat vertrok de nieuwe busmaatschappij van Rotterdam naar Nijmegen. De passagiers klaagden niet. 

Met een chauffeur van reisorganisatie Kras, in een Kras-bus, reed de nieuwe busmaatschappij FlixBus gisteren van Zuidplein naar Nijmegen. Tijdens de enigszins vertraagde reis ging het er gemoedelijk aan toe.

„Huh, die bus hoort toch groen te zijn?” Darmine Walle Marcera (29, gastvrouw in een restaurant) loopt over van verbazing als de grote passagiersbus van busmaatschappij FlixBus niet gifgroen, maar spierwit blijkt te zijn. Langzaam draait het voertuig het busstation van Rotterdam Zuidplein op. De bus heeft als eindbestemming Nijmegen en is bijna een half uur te laat. Kwaad? „Nee hoor”, zegt Darmine Marcera: „Wat verwacht je dan voor één euro?”

FlixBus-netwerk

Die één euro is natuurlijk een lokkertje. Een stunt om nieuwe klanten te trekken. Sinds gisteren rijdt FlixBus lange afstanden binnen Nederland. Dit is de intercity-bus. Dat gebeurt voorlopig op vijf binnenlandse trajecten waar de NS geen directe treinverbinding aanbiedt: Groningen-Enschede, Groningen-Eindhoven, Enschede-Eindhoven, Rotterdam-Den Bosch. En dus vanuit Rotterdam naar Nijmegen.

Dat de Duitse busmaatschappij de Nederlandse markt bestiert, verbaast niet. Flixbus is sinds 2013 al een grote jongen op de openbaar vervoermarkt in Duitsland en wil nu ook in Nederland zijn spierballen tonen. Het bedrijf schudt het loser en louche imago dat busmaatschappijen vaak hebben van zich af. Doel: een geduchte concurrent worden van de Nederlandse Spoorwegen (NS), goedkoper en sneller rijden op dezelfde trajecten. Kan Flixbus die verwachtingen waar maken?

„Goeiemorgen mensennn, ik ben Peter jullie buschauffeur”, galmt het door de boxen van de touringcar. Binnen is het warm en ruikt het nieuw. De hoofdsteunen hebben leren omhulsels en er is veel beenruimte.

Eerste dag

Buschauffeur Peter Pastoor (49) – „al 22 jaar op de bus” en behalve bij FlixBus ook werkzaam bij Kras – wil nog even terugkomen op de vertraging: „Mensen, excuses voor de vertraging er waren problemen op de weg.” In de bus blijft het opvallend rustig.

Thijs van Blijswijk (23, student fiscaal recht), onderweg naar huis na een bezoek aan zijn vriendin, begrijpt dat wel: „Dit is hun eerste dag. Van de NS mag je na zo veel jaren ervaring toch verwachten dat er minder vertragingen zijn. Als ik de trein neem vanuit Nijmegen naar Rotterdam, heb ik vaak tot Utrecht geen zitplek. Daar ga ik kapot op.”

Darmine Marcera, die met haar man een dagje gaat ontspannen in Nijmegen, knikt: „Kan gebeuren.”

Foto's Imara Angulo Vidal

Buschauffeur praat honderduit

Ook Ans van der Schaaf, een passagier die op de terugreis vanuit Nijmegen naar Rotterdam meereist, is een en al begrip: „In de bus of in de auto, die file heb je toch.”

Het is duidelijk: FlixBus heeft de gunfactor. Ze is nieuw. Goedkoop. En de buschauffeur Peter Pastoor praat honderduit over zijn busavonturen met „Chinese zakenlui”. Pastoor: „Die lui wilden alleen maar gokken en naar stripclubs. Het enige dat ze in Monaco zagen was een casino.” Zodra hij begint te vertellen over zijn reizen naar de Noordkaap haakt Ans van der Schaaf aan: „Daar ben ik in de zomer met de camper geweest.”

Pastoor: „Ben je ook bij de rendierhouderij van de Sami’s geweest?”

Van der Schaaf: „Ja, wat een bijzonder volk.”

De rit terug naar Rotterdam verloopt zo kwebbelend, kalmpjes. Er zijn geen lange files of nare incidenten. Wel blijkt op deze eerste reisdag dat de ritten te krap zijn ingeroosterd, waardoor de bus niet op tijd vertrok. En er is geen wifi. Om even over half drie manoeuvreert Pastoor het busstation van Zuidplein op.

Van der Schaaf is een tevreden klant: ze zal FlixBus vaker gebruiken. De rit was prettig en comfortabel. En de buschauffeur was vriendelijk, „zeker geen domme jongen”.

Maar maakt dit de busmaatschappij ook een geduchte concurrent? Daarvoor lijkt het te vroeg, wellicht in de toekomst. De kinderziektes moeten uit de planning, en de reisroutes zijn te beperkt. NS-woordvoerder Eric Trinthamer maakt zich weinig zorgen: „FlixBus mag alleen rijden op trajecten waar wij geen directe verbinding hebben. We zien ze niet als een bedreiging, maar als een aanvulling.”

De dag van de buschauffeur zit er bijna op. Of hij na een rustig op en neer naar Rotterdam de drukke en gekke snelwegen in Italië, de prachtige ritten over de Noordkaap en de wilde avonturen met gokgrage Chinezen niet mist?

Pastoor: „Zo’n seizoen duurt altijd een rit te lang, na een tijdje is het weer fijn om terug in Nederland te zijn.”