Grootste omzetstijging winkeliers sinds begin crisis

Volgens het CBS is de stijging te danken aan het toegenomen consumentenvertrouwen.

Supermarkten boeren al langer goed. Foto Remko de Waal / ANP

De detailhandel heeft het afgelopen kwartaal de sterkste omzetgroei doorgemaakt sinds het begin van de crisis. Volgens het CBS steeg de omzet in het derde kwartaal van 2015 met twee procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het gaat vooral goed met woonwinkels, drogisterijen en parfumeries.

Volgens het CBS profiteren winkeliers van het toegenomen consumentenvertrouwen en het opleven van de huizenmarkt. In de foodsector komt een stuk meer binnen dan aan het begin van de crisis, in het derde kwartaal van 2008. Dat geldt voor de non-foodsector nog niet.

Non-food

Het winkelend publiek koopt al sinds eind 2014 meer non-foodartikelen, maar de omzet die daarmee behaald wordt, lag het afgelopen kwartaal nog 16 procent onder het niveau van voor de crisis. In woonwinkels en bouwmarkten scheelt het zelfs een kwart. Wel wordt veel meer gespendeerd aan verzorgingsproducten. Die omzet ligt 14,5 procent hoger dan in het derde kwartaal van 2008.

Optimisme

De detailhandel is volgens het CBS optimistisch over de omzet in 2016. Ze zouden zelfs optimistischer zijn dan alle andere ondernemers. Met name onder supermarkten en elektronicazaken is de stemming positief: 60 procent verwacht omzetgroei. Het gemiddelde in het bedrijfsleven ligt op 37 procent.