The Master

(Paul Thomas Anderson, 2012). Halfdronken wandelt de rusteloze en licht ontvlambare portretfotograaf en oorlogsveteraan Freddie (Joaquin Phoenix) rond 1950 een luxe boot op. Die blijkt te behoren aan Lancaster Dodd (Philip Seymour Hoffman), de leider van de spirituele beweging The Cause en schrijver van het gelijknamige boek, een flinke pil vol vage teksten. Met zijn volgelingen en vrouw en kinderen aan boord is hij op tournee om zijn beweging en boek te promoten. Zijn sekte vertoont sterke overeenkomsten met Scientology. Tussen Lancaster en de door de oorlog getekende Freddie ontstaat een vreemde vriendschap; die laveert tussen afhankelijkheid en onafhankelijkheid, tussen rebellie en loyaliteit. Instinctief voelt Dodd aan dat Freddie psychische problemen heeft en speelt hij in op zijn naar bevestiging hunkerende ego. Freddie wordt een manusje van alles: maker van krachtige drankjes, gespreksgenoot en uitsmijter. Het raakt aan bekende thema’s van Anderson: psychologische spelletjes van aantrekking en afstoting en obsessieve (surrogaat)vader-zoonrelaties.

André Waardenburg