Aziatische concurrenten spannen samen tegen Uber

Foto AFP

Wat gebeurde er in de Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Ola, Didi Kuadi, Lyft en Grabtaxi. Het zijn vier apps die in Europa misschien onbekend zijn, maar in verschillende Aziatische markten gelden ze als hét alternatief voor Uber. Nu gaan deze apps samenwerken zodat klanten in verschillende markten met maar een van deze apps onderling ritjes kunnen bestellen, schrijft Economic Times.

Met Ola, de grootste taxi-app van India, kun je voortaan ook het chauffeursnetwerk van het populaire Grabtaxi in Maleisië gebruiken. Erg handig voor wie veel in Azië reist. Dezelfde samenwerking geldt met het Amerikaanse Lyft en Chinese Didi Kuadi. Vanaf 2016 gaan de vier apps ook gezamenlijke producten uitrollen.

Het zat er al een tijdje aan te komen dat deze vier concurrenten van Uber elkaar zouden vinden. De Japanse telecomreus Softbank heeft namelijk in al deze bedrijven investeringen gedaan.

China prijst zich uit de markt

Voorbij zijn de tijden dat producenten van kleding, speelgoed en huishoudelijke goederen automatisch naar China keken als een nieuwe fabriek nodig was. Sterker nog, bestaande fabrieken in China worden gesloten, schrijft de Wall Street Journal.

De reden is simpel: de kosten in China stijgen explosief. Vooral salarissen aan de onderkant van de markt, het segment waar veel fabrieksarbeiders zitten, stijgt snel. Mede omdat lokale regeringen het minimumloon verhogen. Een Chinese fabrieksarbeider verdient nu gemiddeld 3,41 euro per uur. Ruim meer dan een fabrieksarbeider in Maleisië of Vietnam.

Die laatste twee landen worden steeds aantrekkelijker voor fabrikanten. Het is daar makkelijker werknemers te vinden en arbeidskrachten blijven vaak langer voor dezelfde baas werken dan in China.

Chinese smog goed voor groene aandelen

Peking lag weer onder een dikke laag smog afgelopen tijd. De Nikkei Asian Review schrijft dat beleidsmakers de ernst van de situatie inzien en grote bedragen vrijmaken voor schonere lucht. Daar profiteren sommige aandelen op de Chinese beurzen weer van.

Bijna zes miljard yuan (844 miljoen euro) besteedt de lokale overheid rond Peking aan het verbeteren van de luchtkwaliteit. In het onlangs aangenomen vijfjaren plan voor de Chinese economie is zelfs 2400 miljard euro vrijgemaakt om de Chinezen gezonde lucht te laten inademen.

Van die ‘spending spree’ van de overheid profiteren beursgenoteerde bedrijven die kunnen verdienen aan schonere lucht. Aandelen van luchtreinigerfabrikanten, doen het bijvoorbeeld prima. Ook producenten van schone energie, zoals Jingneng, doen het goed, tegen de Chinese beurstrend in.