Uitgever wil andere naam voor weekblad Elsevier

Dat moet verwarring voorkomen tussen het weekblad en de veel grotere wetenschappelijke uitgeeftak met dezelfde naam.

Foto Olaf Kraak / ANP

Eigenaar RELX wil dat weekblad Elsevier een andere naam krijgt. Dat voornemen heeft het personeel van het blad donderdag te horen gekregen, zo staat te lezen op de website van Elsevier:

“RELX wil de naam Elsevier exclusief reserveren voor zijn wetenschappelijke uitgeefactiviteiten. De naamsverandering betreft ook de website van het weekblad, de specials, maandblad Elsevier Juist en de events. [...] RELX wil met de voorgenomen naamsverandering voorkomen dat verwarring zou kunnen ontstaan en dat activiteiten van het weekblad schade zouden kunnen berokkenen aan de reputatie van de – qua omzet en winst – veel grotere wetenschappelijke uitgeverij.”

De redactieraad en de hoofdredactie zeggen op de website van Elsevier tegen de voorgenomen aanpassing van de naam te zijn en noemen het plan “uiterst pijnlijk”:

“De eigenaar heeft misschien wel het juridische recht om te eisen dat de naam Elsevier niet langer mag worden gevoerd, maar niet het morele. Toen Elsevier 125 jaar geleden als blad werd opgericht, was van wetenschappelijke uitgaven nog geen sprake.”

In de etalage

RELX, tot eerder dit jaar nog bekend als Reed Elsevier, wil het weekblad verkopen. Dat bevestigde de uitgever in april. De oplage van het tijdschrift daalde in acht jaar tijd van 140.000 naar zo’n 85.000.

Gelijk met het plan voor naamsverandering, maakte RELX bekend nu ook te onderzoeken of het weekblad samen met een andere uitgever te exploiteren valt. Onze mediaredacteur Jan Benjamin zegt over de ontwikkelingen:

“Het is natuurlijk gemakkelijker het blad te verkopen als iemand niet 100 procent van de aandelen hoeft te kopen, maar bijvoorbeeld 60 procent. Maar het lijkt me niet dat verkoop makkelijker wordt als de naam verandert. Wat koop je nog als je de naam Elsevier niet mag gebruiken?