Tempokeuzes Vladimir Fedosejev (83) bij Tsjaikovski zijn te weinig vitaal

Vladimir Fedosejev Foto IMG Artists

Vladimir Fedosejev is oud genoeg om zich het beleg van Leningrad te herinneren. Hij begon zijn carrière als dirigent van een volksinstrumentenorkest; inmiddels staat hij alweer 41 jaar (!) voor het ooit legendarische Radio Symfonieorkest Moskou, dat tegenwoordig kennelijk het State Academic Tchaikovsky Grand Symphony Orchestra heet.

De 83-jarige dirigent mag ogen als een vlotte zestiger, zijn tempokeuzes zijn weinig vitaal. In de serie ‘Internationale toporkesten’ van TivoliVredenburg stond het Eerste pianoconcert van Tsjaikovski gisteravond bijna stil. Niet dat het orkest daar beter van ging spelen: de totaalklank is rommeliger en onzuiverder dan je van zo’n lange samenwerking zou verwachten.

Dat het pianist Andrej Korobejnikov ook te traag ging, bleek uit zijn solistische octaafpassages in een plots veel hogere versnelling. Toch vond hij in de langzame gang veel poëtische momenten, als geduldig opgepoetste pareltjes. Fraai was zijn keuze voor de zelden gespeelde originele opening: geen bombastische hamerakkoorden maar milde arpeggio’s, zoals Tsjaikovski het bedoelde.

In de Eerste symfonie van Tsjaikovski bleef het knagen dat dit gerenommeerde orkest zo flets klinkt. Het Adagio gloeide even op, met ontroerende celli en altviolen. Maar meestal negeerde Fedosejev de magische momenten, en klonk een bedaagde Tsjaikovski met een flegmatisch Scherzo en een statische finale. Drie goed geplaatste toegiften deden het orkest uiteindelijk toch nog even opleven.