Regenval in India stelt autofabrikanten voor problemen

REUTERS/Thomas Peter

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Chennai, de miljoenenstad aan de Indiase oostkust, staat onder water na enorme regenval afgelopen weken. Dat is niet alleen een probleem voor de inwoners van de stad, ook autofabrikanten raken door overstromingen in de problemen, meldt Economic Times.

Rond Chennai hebben autogiganten als Ford, Hyundai en Nissan fabrieken, maar ook een groot netwerk van toeleveranciers werkt vanuit Chennai. Nu veel van die toeleveranciers hun werkzaamheden moeten stoppen, loopt de autoproductie in de stad gevaar. Elke dag dat de productie stilligt kost ruim 4 miljoen euro, schrijft de krant.

De IT-sector van Chennai, na Bangalore de grootste van India, is minder zwaargetroffen door de regenval. Zij konden hun werkzaamheden makkelijker verplaatsen naar droge gebieden.

Malaysia Airlines gaat samenwerken met Emirates

Malaysia Airlines gaat de vluchten naar onder meer Amsterdam schrappen, nu het een samenwerkingsovereenkomst heeft gesloten met Emirates, de luchtvaartmaatschappij die Dubai als thuisbasis heeft. Dat schrijft de Financial Times vandaag.

Malaysia Airlines kwam vorig jaar in zwaar weer terecht na de ramp met vlucht MH17 en de nog altijd voortdurende vermissing van vlucht MH370. Een nieuwe CEO, de Duitser Christoph Mueller, moest schoon schip maken. Hij schrapte flink in het aantal werknemers.

Nu er een samenwerking met Emirates komt, een van de snelstgroeiende maatschappijen ter wereld, verdwijnen meer vluchten. Steden in Europa en Afrika zijn voortaan te bereiken via een stop in Dubai met de nieuwe partner. Mueller wil dat de maatschappij meer nadruk legt op vluchten naar opkomende Aziatische economieën.

Vietnamese stagiairs helpen Japanse supermarkten

Steeds vaker zie je ze in supermarkten of curry-fastfood restaurants in Japan: jongeren uit vaak Zuidoost-Aziatische landen die als stagiair achter de toonbank staan. Volgens de Nikkei Asian Review is dit stagiairsprogramma onlangs uitgebreid, zodat Japan meer buitenlandse krachten kan aantrekken.

Met de vergrijzing in Japan zijn extra arbeidskrachten hard nodig. De jonge en vaak goedkope buitenlandse stagiairs zijn voor bedrijven daarom een uitkomst. Jaren geleden werd het programma opgezet om jongeren uit Azië te leren werken met hoogwaardige Japanse technologie. Na een taaltraining kunnen ze snel aan de slag.

Toch is niet iedereen overtuigd van de waarde van deze werkervaringsplekken die vaak wel drie jaar duren. Uit onderzoek van Reuters vorig jaar bleek dat sommige Japanse bedrijven de goedkope Aziatische arbeidskrachten veel te weinig betaalden en dat zij te lange werkdagen maakten.