Pirelli 2016 biedt mooie vrouwen met inhoud

De beruchte kalender doet een jaartje (bijna) niet aan naakt. Annie Leibovitz zette succesvrouwen op de foto, zoals Serena Williams.

Comédienne Amy Schumer

Aan het concept van de Pirelli-kalender is sinds de lancering in 1964 weinig veranderd. Er zijn schaarsgeklede topmodellen, elk jaar is er een andere gerenommeerde fotograaf die ze vastlegt, en nog nooit was de kalender in de winkel te koop. De 20.000 exemplaren die elk jaar worden gedrukt, worden volgens de Italiaanse bandenfabrikant verspreid onder ‘VIP’s, politici, royalty en muzikanten’. Maar de foto’s zijn allemaal online te vinden.

Voor de kalender van 2015, die nog op sommige exclusieve muren hangt, poseerde topmodel Gigi Hadid in een korset van glimmend leer. Benen wijd, uitdagende blik, mond een beetje geopend. Ook Doutzen Kroes stond er een paar jaar geleden op, en Kate Moss en Lara Stone.

Dus toen de 65-jarige Amerikaanse schrijver Fran Lebowitz dit jaar door het kantoor van fotograaf Annie Leibovitz werd gebeld of ze gefotografeerd wilde worden voor de Pirelli -kalender, dacht ze: dit is een grap.

Het was geen grap. Op de 43ste Pirelli-kalender, die maandag werd gepresenteerd in Londen, geen borsten en uitdagende poses, maar sobere zwart-witportretten van succesvolle vrouwen met uiteenlopende beroepen, leeftijden en nationaliteiten. Het is het werk van fotograaf Annie Leibovitz. Zij maakte eerder de foto’s van de naakte, hoogzwangere Demi Moore voor de cover van Vanity Fair en liet de zwarte actrice Whoopi Goldberg in een melkbad poseren.

Naast Lebowitz poseren onder anderen Yoko Ono (82, kunstenaar), Kathleen Kennedy (62, producent van de film Lincoln) en Tavi Gevinson (19, blogger en schrijver) voor de Pirelli-kalender van 2016.

Tennisster Serena Williams en comédienne Amy Schumer vallen op. Alleen zij zijn bijna naakt. Schumer zit op een kruk met een koffiebeker in de hand, de rolletjes op haar buik goed zichtbaar. Het moest lijken of Schumer als enige de memo niet had gekregen dat er dit jaar kleren gedragen werden. Grapje, aldus Leibovitz. En de foto van Williams is een „body study”, zei ze maandag. „Geen enkele foto is gemaakt met een mannelijke blik in mijn achterhoofd.”

Pirelli deed al vaker pogingen om meer te zijn dan een blootkalender. Drie jaar geleden fotografeerde oorlogsfotograaf Steve McCurry enkel modellen die kleding droegen. Op de kalender van 2015, waarop ook Gidi Hadid te zien was, stond plus-sizemodel Candice Huffine, die kledingmaat 16 heeft. Maar Huffine was nog steeds model, en haar buik was weggestopt onder een korset van glanzend leer. En ook al hadden ze kleren aan, de modellen van McCurry poseerden nog steeds verleidelijk.

Dit is de eerste keer in Pirelli’s geschiedenis dat vrouwen zijn uitgekozen om wat ze hebben bereikt, niet om hoe ze eruit zien. De kalender is een statement, maar ook een manier om een goed imago te krijgen. Feminisme is hip en de laatste jaren ook een marketingtool geworden. Onder meer maandverbandmerk Always en cosmeticamerk Covergirl gingen Pirelli daarin voor.

Maar volgend jaar, met een andere fotograaf, kan het allemaal weer anders zijn. Fran Lebowitz zegt in de making-of video: „Perhaps clothed women are going to have a moment.