Mark Zuckerberg geeft 99 procent van zijn aandelen weg

Wat gebeurde er in de Verenigde Staten terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Topman Mark Zuckerberg van Facebook begint ter gelegenheid van de geboorte van zijn dochter een stichting voor goede doelen en gaat daar gedurende de rest van zijn leven 99 procent van zijn aandelen in stoppen.

Die hebben op dit moment een waarde van 45 miljard dollar, meldt Quartz. In een uitgebreide brief aan zijn dochter Max schrijven Zuckerberg en zijn vrouw dat niet alleen hun eigen kind, maar alle kinderen op de wereld recht hebben op een goede toekomst:

“Like all parents, we want you to grow up in a world better than ours today [...] We will do our part to make this happen, not only because we love you, but also because we have a moral responsibility to all children in the next generation.”

Zuckerberg en zijn vrouw Priscilla Chan willen met hun nieuwe stichting de wereldwijde gezondheid bevorderen, mensen samenbrengen door te zorgen dat iedereen een internetaansluiting krijgt en gepersonaliseerd onderwijs.

De brief is uiteraard gepost op Facebook. Of dochterlief ook zo blij is met het weggeven van 99 procent van haar erfenis zal later blijken.

Yahoo overweegt alle internetactiviteiten te verkopen

De bestuurders van Yahoo komen deze week in twee sessies bij elkaar om te praten over de mogelijkheid de internetactiviteiten te verkopen. Dat schrijft The Wall Street Journal.

Het Yahoo van de zwaar onder druk staande topvrouw Marissa Mayer overweegt ook nog altijd een spin-off van het aandeel in het Chinese internetbedrijf Alibaba om met dat nieuwe bedrijf te blijven profiteren van de belastingvrije status van die activiteiten.

De Aziatische activiteiten van Yahoo met Alibaba en Yahoo Japan zijn veel meer waard dan de eigenlijke core business van internetactiviteiten als Yahoo Mail en Yahoo News. Toch zijn de Yahoo-sites bij elkaar opgeteld na Google en Facebook nog altijd de best bezochte sites in de Verenigde Staten. Onder de geïnteresseerden zijn in elk geval private equity fondsen.

Adobe roept op Flash niet meer te gebruiken

Adobe is na de bijna onhoudbaar geworden kritiek zelf ook zo ver om langzaam afscheid te nemen van Flash. Het bedrijf gaat ontwikkelaars aanmoedigen gebruik te maken van nieuwe web-standaarden zoals HTML5 in plaats van Flash, schrijft The Verge.
Ook verandert Adobe de naam van de animatie-app Flash Professional in Animate CC om de plugin zo met een minder besmette naam nog wel een nieuwe kans te geven.

Na het aanvankelijke succes van Flash bij het ontwikkelen van internetspelletjes en animaties is het de laatste jaren veel minder populair geworden. De plugin maakt het internet trager, kost veel batterijcapaciteit, is niet beschikbaar voor smartphones en het grootste probleem is de slechte beveiliging.

Naast de nieuwe plugin Animate CC blijft het oude Flash voorlopig nog wel gewoon bestaan en wordt het de komende jaren ook ondersteund, zegt Adobe. Die ondersteuning zal zich vooral richten op de veiligheid en daarvoor werkt Adobe samen met Microsoft, Google en Facebook.