Kijken: De reclame van Coca-Cola die inheems Mexico beledigt

Een groot deel van de Mexicanen kampt met gezondheidsproblemen zoals obesitas en diabetes.

Screenshot commercial Coca-Cola

Kerst en Coca-Cola, wie is er niet mee opgegroeid? Als je de reclames moet geloven, verblijdt en verbroedert de frisdrank rond de feestdagen. Ook dit najaar probeert de grootste frisdrankproducent ter wereld zijn iedereen-is-van-de-wereld-en-de-wereld-is-van-iedereen-imago op te poetsen.

Dat lukt dit keer niet zo goed.

Een nieuwe commercial zou namelijk de inheemse bevolking van Mexico beledigen. Een grote groep consumenten- en gezondheidsorganisaties uit het land verzoekt de overheid de campagne te verbieden.

Coca-Cola haalde de reclame dinsdagavond van zijn officiële YouTube-kanaal, maar bekijk hem hieronder via The Guardian:

Hulp voor gediscrimineerde Mexicanen

Het reclamefilmpje begint met slowmotionbeelden van Mexicanen in ruraal gebied. Al gauw verschijnt de tekst: “81,6 procent van de inheemse Mexicanen voelt zich afgewezen omdat ze een andere taal spreken”. Geen Spaans dus, bedoelt Coca-Cola.

Voor die gediscrimineerde mensen kan een groep blanke, knappe jongeren wel wat betekenen. We zien de modellen rollebollen en klieren terwijl ze in een loods druk zagen en schilderen. Met hun kluswerk en koelboxen vol Coca-Cola reizen de jongeren af naar de zuidelijke provincie Oaxaca, om voor de inheemse bevolking een Coca-Cola-rode kerstboom te timmeren. De flessendopjes veranderen in kerstlichtjes. De jongeren knuffelen de dorpsbewoners en delen frisdrank uit.

Diabetes

Waar zijn de organisaties nu boos over?

Een groot deel van de Mexicanen kampt met gezondheidsproblemen zoals obesitas en diabetes. Vooral de inheemse bevolking heeft daar last van. De organisaties zien de reclame voor de suikerrijke drank als een aanval op hun waardigheid.

Een Mexicaan drinkt gemiddeld 163 liter frisdrank per jaar, het meeste ter wereld. Een derde van de kinderen lijdt aan overgewicht, volgens de Verenigde Naties. Daarom voerde het land al accijns op frisdrank en vet eten in.

De kritiek verzamelde zich, zoals gebruikelijk, op Twitter onder de hashtag #AbreTuCorazon, ‘Open je hart’, de slogan. Coca-Cola wordt beticht van racisme en het promoten van neokolonialisme.

Tot slot een wél geslaagde Kerstreclame van Coca-Cola: