Flink meer treinen uitgevallen door sein- en wisselstoringen

Vorig jaar werden 32.899 treinritten door de NS geregistreerd als opgeheven door storingen aan de infrastructuur.

Een NS-Sprinter op Utrecht Centraal. Foto: Jerry Lampen / ANP

In 2014 zijn treinen van de Nederlandse Spoorwegen (NS) veel vaker uitgevallen door sein- en wisselstoringen. Vorig jaar werden 32.899 treinritten door de NS geregistreerd als opgeheven door storingen aan de infrastructuur. Dat is ruim 46 procent meer dan het jaar ervoor.

Dat blijkt uit cijfers van de NS, die zijn verstrekt aan Treinreiziger.nl.

De meeste uitvallen waren op het traject Gouda - Rotterdam: 2501 treinen die op het rooster stonden reden niet.

NS ‘baalt van iedere storing’

Volgens de NS zijn er in 2014 alles bij elkaar minder treinen uitgevallen dan in 2013. Een woordvoerder:

“Dit is juist goed nieuws. Alleen in één categorie zijn er meer treinen uitgevallen. We balen van iedere storing. Maar we hebben vorig jaar ook wel een aantal grote incidenten gehad met een ontspoorde intercity in Hilversum, waardoor veel treinen uitvielen. Ook zorgde blikseminslag voor veel uitgevallen treinen.”

De cijfers geven volgens de NS geen precies beeld, maar zijn slechts te gebruiken als indicatie. De uitleg: de cijfers worden door de treindienstleiders vastgelegd in een systeem, maar dat gebeurt vaak pas als de storing is verholpen. De woordvoerder:

“Onze eerste prioriteit is het verhelpen van de storing en het oplossen van de problemen die reizigers erdoor ondervinden. Wat de exacte oorzaak is van de storing, wordt vaak pas veel later in het systeem gemeld. Treindienstleiders hebben het bij stremmingen vaak juist erg druk en als ze later de oorzaak beschrijven, kan het voorkomen dat deze niet altijd nauwkeurig is. Daarom vinden we de cijfers slechts een indicatie.”

Vooral het aantal uitvallen vanwege storingen aan de infrastructuur is aanzienlijk gegroeid. Dat komt volgens de NS door strengere veiligheidsregels voor de spoorsector. De spoorbedrijven kiezen er daarom steeds vaker voor om pas ‘s nachts storingen te verhelpen. Het treinverkeer hoeft dan niet overdag stilgelegd te worden, maar daardoor kunnen er langere tijd wel minder treinen rijden.

Volgens de Maatschappij voor Beter OV zijn storingen aan de infrastructuur niet de enige reden dat treinen uitvallen.

Twitter avatar mijvoorbeterov voorbeterov.nl Verdubbeling treinuitval #NS niet alleen maar door storingen #ProRail. Ook roosters en treinen: https://t.co/XauxCqZYaS

Op de site legt zij uit:

“Ook gaan treinen van de NS vaak kapot. En verder worden treinen ook geschrapt omdat ze te vol zitten en het personeel er dan niet mee wil vertrekken. Ook worden treinritten opgeheven omdat er eenvoudigweg geen materieel beschikbaar is.”