Baas ProRail: mensen vervoeren belangrijker dan op tijd rijden

Topman Eringa stelt dat treinen minder snel uit dienst genomen moeten worden, en vaker moeten doorrijden als er vertraging is.

Foto: Robin Utrecht

NS en ProRail moeten vaker kiezen voor het laten rijden van treinen in plaats van het precies op tijd laten rijden van treinen. Een beetje vertraging is niet zo erg, want 75 procent van de treinreizigers stapt niet over. Ze zijn meer gebaat bij een trein die rijdt, met voldoende zitplaatsen. Treinen moeten minder snel uit dienst worden genomen.

Dat zei Pier Eringa, president-directeur van spoorbeheerder ProRail, dinsdagmiddag tijdens een bijeenkomst met de pers op station Utrecht Centraal. Volgens Eringa ligt het accent van NS en ProRail nu heel erg op punctualiteit, exact volgens de dienstregeling rijden.

Daar zijn met het ministerie van Infrastructuur & Milieu prestatie-afspraken over gemaakt. Voor ProRail zoekt Eringa de balans tussen de eerste drie prioriteiten van het bedrijf: veiligheid, punctualiteit en betrouwbaarheid.

Als voorbeeld noemt Eringa de machinist die met het huidige weer en gladde sporen terecht besluit om voorzichtiger te rijden. Dat leidt tot vertraging en als dat oploopt tot uitval van de trein. En uitval leidt weer tot meer drukte in de treinen die wél rijden, zo zegt Eringa.

“Is ons hoogste doel het aanbieden van vervoer of op tijd rijden? Dat is het dilemma waar we vol in zitten.”

Eringa overlegt naar eigen zeggen bijna dagelijks met zijn NS-collega Roger van Boxtel over dergelijke dilemma’s.

“We hebben in het verleden te veel beloofd en dat niet waargemaakt. We moeten minder beloven, en dat vervolgens waarmaken.”

Minder storingen, meer uitgevallen treinen

ProRail is deze week weer volop in het nieuws. Deze week werd bekend dat reizigersorganisatie Rover in november een recordaantal van 3.600 klachten ontving over te volle treinen. NS wijt de drukte deels aan storingen, die weer deels worden veroorzaakt door problemen met de infrastructuur waar ProRail verantwoordelijk voor is. Dinsdag berichtte website Treinreiziger.nl dat het aantal uitgevallen treinritten door problemen met de infrastructuur in 2014 46 procent hoger was dan in 2013. Het aantal infrastoringen nam af, maar het aantal uitgevallen ritten nam dus fors toe.

Vandaag stuurde staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur en Milieu, PvdA) ook een brief naar de Tweede Kamer waaruit blijkt dat ProRail fouten heeft gemaakt bij een spoorverdubbeling tussen Vleuten en het Amsterdam-Rijnkanaal in 2008 en 2009. ProRail heeft bij dit bouwproject ten onrechte voorschotten a 9 miljoen euro verstrekt aan een van de betrokken bouwbedrijven. De zaak kwam naar boven door interne melding en is op last van de raad van commissarissen uitgezocht. Dijksma: “Ik vind deze gang van zaken zorgwekkend en ongewenst voor een organisatie die werkt met publieke middelen.”

Donderdag spreekt de Tweede Kamer met Dijksma over ProRail. Dat overleg is een voortzetting van een debat van eind september met Dijksma’s voorganger Wilma Mansveld, die in de Kamer onder vuur lag vanwege haar moeizame informatievoorziening over de financiën van ProRail. Het debat van donderdag zal vooral gaan over het tekort schietende financieel beheer van ProRail.

Financieel beheer ProRail ‘complex en weerbarstig’

Vorige week bleek dat er nog steeds sprake is van een dreigend tekort vanaf 2018 bij ProRail van 475 miljoen euro. Tegelijk heeft het bedrijf de laatste vijf jaar gemiddeld 172 miljoen euro per jaar te weinig besteed. Los van deze twee bedragen heeft Dijksma 400 miljoen euro gereserveerd voor risico’s die de komende jaren mogelijk zullen optreden.

Lees ook: Ik betaal voor een zitplek, die wil ik

Alleen al voor extra kosten aan de Betuweroute is 178 miljoen euro gereserveerd. De problemen met het financieel beheer van ProRail zijn “complex en weerbarstig”, schrijft Dijksma aan de Kamer. De helft van 49 “verbeteracties” moet eind dit jaar zijn uitgevoerd.

Bij de persbijeenkomst presenteerde ProRail een ‘dashboard’ op de website, waar reizigers de prestaties van ProRail kunnen volgen. Die prestaties worden voor zes criteria tot en met de voorafgaande dag geregistreerd en toegelicht. Reizigers kunnen zo ook de prestaties van hun eigen trein volgen.