Adele heeft geen hekel aan Spotify

Muzikanten zijn gek op getallen. Adeles nieuwe album 25 breekt record op record. Ze staat met elf liedjes in de iTunes Top 30. Ze verkocht in drie dagen tijd 2,4 miljoen cd’s in de VS. En ze verbrak het wereldrecord Teleurgestelde Fans die haar album graag online wilden beluisteren, via Apple Music, Spotify of Deezer.  

Nobel en vriendelijk, dat betekent de naam Adele. Maar de Britse zangeres is in de eerste plaats pragmatisch – anders werd haar vermogen nu niet op 75 miljoen dollar geschat. Omdat cd’s en digitale downloads veel meer opleveren dan luisterbeurten bij een muziekdienst stelt Adele het streamen zo lang mogelijk uit. Net zoals er nog kranten zijn die nieuws bewaren voor de papieren editie. Of een film eerst in de bioscoop verschijnt en daarna op tv.

Eerst de methode die het meeste geld oplevert, daarna het volgende loket. Dat kun je ouderwets, flauw of juist verstandig vinden: het is handel. Het is niet het einde van muziekdiensten en ook niet de wederopstanding van de cd.

Adeles vorige album, 21, was in 2012 ook niet meteen op Spotify te vinden. Inmiddels is 21 wel te streamen, net als 19. En het zal straks ook gebeuren met 25. Gewoon even wachten totdat de cd-verkoop inkakt, ergens na de feestdagen. Waarschijnlijk zal Adeles 29 in 2019 niet eens meer op cd verschijnen.

Adele heeft geen hekel aan streaming. De eerste knop op de website van haar platenmaatschappij XL Recordings verwijst naar zeventien verschillende muziekdiensten. Adele behoort tot die paar grootheden die zich een eigenwijze houding kunnen permitteren. Taylor Swift heeft er ook een handje van. Of Beyoncé, getrouwd met Jay-Z van de geflopte muziekdienst Tidal.

U2 pakte het anders aan: die band zou van Apple honderd miljoen dollar gekregen hebben om hun album Songs of Innocence als ongevraagde download te verspreiden over honderden miljoenen computers. Daar hoor je ze niet over, op de klimaattop.

Valt er nog op een eerlijke manier geld te verdienen met muziek? Ja hoor. Neem Hein van der Ree, de topman van auteursrechtenorganisatie Buma/Stemra. Hij had niet genoeg aan een maandsalaris van 32.324 euro en krijgt nu een ontslagvergoeding van 484.861 euro mee. Goed voor een half miljoen downloads uit de iTunes Store of 96 miljoen streams via Spotify.

Artiesten moeten het hebben van optredens – je ouderwets in het zweet werken betaalt het beste. Een rekensommetje van Taylor Swifts Halloween-concert voor 57.000 bezoekers: van de opbrengst van 6,2 miljoen dollar houdt zij 4 miljoen dollar. Voor één avond. Daar kan Hein van der Ree nog een puntje aan zuigen.