Recordaantal klachten over volle treinen

De drukte is voorlopig nog niet voorbij.

Foto ADE Johnson / ANP

Reizigersorganisatie Rover kreeg deze maand een recordaantal klachten over drukke treinen: 3.600. Reizigers klagen dat ze geen zitplaats hebben, terwijl zij wel betalen. De drukte is voorlopig nog niet voorbij.

Mogelijk wordt het de komende periode zelfs nóg drukker in de trein. De NS is van plan treinen die in de jaren 60 gebouwd zijn, eind dit jaar uit de roulatie te halen. Dat moet deels opgevangen worden door de inzet van oude dubbeldekkers, meldde de NS eerder al, maar het “blijft druk op het spoor”:

“Door de groei van het aantal reizigers (bijvoorbeeld door uitbreiding OV-studentenkaart met MBO < 18 jaar) en de aantrekkende economie blijft het druk op het spoor. Staan is niet te voorkomen. Net als op de weg waar de files weer toenemen."

‘Groot gedeelte komt door studenten’

Volgens de NS is ongeveer de helft van de drukke treinen het gevolg van storingen, zoals een seinstoring, een uitgevallen trein of een rangeerwerk dat niet kon worden uitgevoerd. Daarbij is het najaar de drukste periode in het treinverkeer, omdat er dan veel nieuwe studenten zijn. Tijdens de spits is het het drukst.

Arriën Kruyt, voorzitter van reizigersorganisatie Rover, zou daarom graag zien dat universiteiten en hogescholen niet om negen, maar om tien uur beginnen. De meeste onderwijsbestuurders voelen daar echter niets voor, ondanks een verzoek van minister Bussemaker. Kruyt:

“Dit is een gezamenlijk probleem. Zeggen: dat moet de NS maar oplossen, is niet erg maatschappelijk. Ook universiteiten worden betaald van gemeenschapsgeld.”

Daarnaast wil Rover dat de NS de oude treinen die uit de roulatie gaan, toch nog laat rijden.

Spoorvakbond VVMC zegt tegen het Algemeen Dagblad dat conducteurs door de volle treinen vaker te maken hebben met agressieve passagiers.

“Mensen worden boos en ergeren zich als ze weer als haringen in een ton op een balkon staan. Wat als er iets gebeurt? De conducteur kan nergens bij komen.”

De meeste klachten (311) kwamen afgelopen maand van reizigers die op Utrecht Centraal instappen, zo meldt de NOS. Daarna volgen Woerden (143), Hilversum (129), Amsterdam Centraal (116) en Den Bosch (108).