Dit schrijven andere media vandaag

Foto ANP

Wat zijn de belangrijkste zakelijke verhalen in andere media?

Grolsch in de verkoop

Biermerk Grolsch wordt verkocht, koppen de Nederlandse dagbladen. Ze baseren zich op de Britse Sunday Times. De verkoop van de drankmerken Peroni en Grolsch is volgens de krant de enige manier voor om toestemming te krijgen voor de megafusie van AB Inbev en SAB Miller. Door de merken in de etalage te zetten hopen de bedrijven de Europese mededingingsautoriteit gunstig te stemmen.

Volgens De Financiële Telegraaf is Grolsch minder waard geworden in de acht jaar dat het merk eigendom was van SABMiller. Het zal dus moeilijk worden om de 816 miljoen dollar (770 miljoen euro) die destijds betaald werd, terug te verdienen in de verkoop. Dat was toen ‘de hoofdprijs’, maar die is het biermerk niet meer waard, zegt analist Gerald Rijk van SNS Securities in DFT.

Toen SABMiller het Nederlandse merk kocht, dacht ik dat Grolsch internationaal zou worden uitgebouwd. Maar dat is nooit gebeurd. Grolsch is door SABMiller slechts gebruikt om merken als Pilsener Urquell en Peroni op de Nederlandse markt te introduceren. Dat heb ik altijd jammer gevonden.

Blokker vergroot online capaciteit

Een nieuw distributiecentrum moet Blokker meer armslag geven in de verwerking van bestellingen die binnenkomen via de webwinkel. Het nieuwe centrum staat in Gouda en is ruim zes keer zo groot als het huidige centrum in Houten, schrijft het Financieele Dagblad.

Het pakhuis is 15 duizend vierkante meter groot en wordt zelfs nog verder uitgebreid naar 37 duizend vierkante meter. Vanuit Gouda worden alle online bestellingen verstuurd. Hoeveel deze investering het bedrijf kost, is niet bekend gemaakt, meldt het FD.

Vanuit het nieuwe centrum worden binnenkort tweeduizend bestellingen per uur verwerkt. Niet alleen van de winkelketen Blokker, maar ook van Marskramer, Bart Smit, Intertoys en Leenbakker. Die bedrijven zijn ook deel van de Blokker Holding.

Start-up UCreate3D maakt furore in de VS

Plastic dat zo sterk is als staal. Zo omschrijft Koen Munneke het hoesje van zijn telefoon. Via de website UCreate3D, die hij samen met zijn zakenpartner Vincent van de Poll, opzette, kunnen consumenten zelf telefoonhoesjes laten printen. De Volkskrant schrijft over de Nederlandse start-up, die contracten sluit met Amazon, Media Markt en Walmart.

De grote winkelbedrijven linken honderden miljoenen consumenten aan de website van UCreate3D. Die bedrijven willen namelijk graag iets met 3D, maar weten niet zo goed wat. Van de Poll:

We helpen ze de eerste stappen te zetten in deze nieuwe wereld.

De Amerikaanse investeringsmaatschappij 500 Startups investeert honderd duizend dollar (94,4 duizend euro) en begeleidt UCreate3D bij de bedrijfsvoering in San Francisco. De printers staan elders in Nederland en in de Verenigde Staten.