Hoe populair is de elektrische auto in Nederland?

Het geluid klinkt al jaren: elektrische auto’s hebben de toekomst. Maar hoe zit dat in Nederland? De Nederlandse markt in vier graphics.

Foto iStock

Tijdens de vandaag gestarte klimaattop in Parijs worden afgevaardigden van de Verenigde Naties in tweehonderd volledig elektrische auto’s  rondgereden. Gelukkig voor de klimaattop wordt elektrisch rijden wereldwijd steeds populairder. Hoe staat het er in Nederland voor?

Volgens onderstaande cijfers zou Nederland wereldwijd nummer twee zijn in het aanschaffen van elektrische auto’s. In het eerste kwartaal van dit jaar zou ruim 5 procent van de nieuw geregistreerde auto’s elektrisch zijn. Alleen Noorwegen overtreft ons hiermee. En behoorlijk ook. Hoe dat kan? De Noorse overheid stimuleert de verkoop van elektrische auto’s met belastingvoordelen, gratis oplaadpalen, gratis parkeergelegenheden en het toestaan van rijden op de busbaan.

Klein segment

Mark van Dansik van RAI Vereniging, die de belangen behartigt van zo’n vijfhonderd fabrikanten en importeurs in de mobiliteitsbranche, ziet een stijging in vraag en aanbod. Maar: de verkoop van elektrische auto’s is nog steeds een klein segment van de totale autoverkoop, zegt hij.

“Vooral volledig elektrische auto’s hebben een grote beperking. Ze hebben een kleine actieradius en zijn daarom niet erg populair.”

Met uitzondering van de Tesla Model S dan. Een ander nadeel is dat het vooral voor particulieren duurder is om een elektrische auto aan te schaffen dan een benzine of diesel. “En niet iedereen kan thuis opladen.”

Toch worden beperkte oplaadmogelijkheden niet vaak genoemd als reden om geen elektrische auto aan te schaffen, zegt Van Dansik.

“Onze infrastructuur is ver ontwikkeld en er zijn overal oplaadmogelijkheden. Hierin zijn we als land best vooruitstrevend. Het zijn vooral de kosten die het onaantrekkelijk maken.”

Modellen

De Tesla Model S is een uitzondering op de regel. Met een volle accu kun je zeker vierhonderd kilometer rijden. Van de volledig elektrische auto’s is dit dan ook het populairste model. Maar dan wel vooral voor de beter bedeelden. Voor het goedkoopste model ben je toch al gauw minstens zo’n 65 duizend euro kwijt. Hybride auto’s - zowel oplaadbaar als met een verbrandingsmotor - doen het nog altijd beter dan volledig elektrische auto’s. “Dit dus omdat de grootste beperking opgeheven wordt. Ook al is de accu leeg, dan kun je nog verder rijden.”

Voor niet-particulieren kan een volledig elektrische auto wel veel voordelen bieden. “Fiscaal gezien is dit best aantrekkelijk.”


* Bedrijfsauto’s
** Quadricycles

De markt

De markt voor elektrische auto’s zo stimuleren zoals de Noorse overheid doet, lijkt Van Dansik niet nodig. “De markt moet zijn werk gaan doen. En gáát dat doen.” Hij verwacht in ieder geval binnen vijf jaar een groter aanbod dat ook aantrekkelijker is voor particulieren. “Een aantal autofabrikanten heeft al wat modellen aangekondigd. Deze zullen steeds voordeliger worden doordat ook accupakketten - die nu nog heel duur zijn - steeds goedkoper gemaakt kunnen worden.”

En als je eenmaal om bent, ga je niet snel meer terug, stelt Van Dansik.

“Het elektrisch rijden wordt vaak als zeer prettig ervaren. Het is stil, vrij van trillingen en je hoeft niet te schakelen.”