Een eigenzinnige kampioen en een flitsende debutant

De Formule 1 is op weg om weer een boeiend spektakel te worden. Met onderhoudende races en een spectaculair debuut van Max Verstappen.

Nico Rosberg won gisteren de Grote Prijs van Abu Dhabi. Foto AP

Een terechte wereldkampioen, een spectaculair debuutjaar van de jongste coureur ooit en onderhoudende races. De Formule 1 is aardig op weg om weer een boeiend sportspektakel te worden. De laatste jaren was er onder de liefhebbers gemor over de voorspelbaarheid van de grands prix, de ‘overdreven’ veiligheid van de circuits, de geluidsarme bolides en het gebrek aan nieuwe records. Maar met Lewis Hamilton heeft de sport een eigenzinnige wereldkampioen – een puur racetalent en een onconventionele ster buiten het circuit – en met Max Verstappen gloort er een toekomst vol raceavontuur.

Twaalfde ‘dubbel’ van Mercedes

In Abu Dhabi werd het seizoen gisteren afgesloten. Een jaar dat begon met Saubergate – het miljoenengevecht van Giedo van der Garde om een stoeltje bij het Zwitserse team – en dat gisteren eindigde met een overwinning van Nico Rosberg in het avonddonker van de woestijn. Rosberg, die van poleposition was vertrokken, finishte voor zijn teamgenoot Lewis Hamilton.

Het was de twaalfde ‘dubbel’ van Mercedes dit seizoen. Maar dankzij de opleving van Ferrari, dat in 2014 slechts twee keer een podiumplek haalde en dit jaar vijftien keer (met drie zeges), was de dominantie van het Duitse team minder beklemmend. Op het circuit van Yas Marina werd Kimi Raikkonen derde, teamgenoot Sebastian Vettel behield de derde plaats in het WK-klassement.

Max Verstappen had zich een andere afsluiting van zijn debuutjaar voorgesteld. De achttienjarige coureur maakte een remfout, moest een extra bandenstop maken en kreeg een tijdstraf voor foutief inhalen. Hij eindigde door de sanctie als zestiende en werd twaalfde in de eindstand.

Meer, meer meer

In de winter zullen de twintig coureurs aan hun fysiek werken en de technici aan de verfijning van motoren en chassis. Daarvoor hebben ze de tijd tot 20 maart, wanneer het nieuwe seizoen start in Australië. Ook al zal de pikorde er na maanden van gesleutel anders uitzien, de permanente discussie over de attractiviteit van de sport zal er niet minder om worden. De liefhebbers willen ‘heftiger’ auto’s: meer grip, meer power, meer downforce en meer decibellen. Coureurs moeten weer angst gaan voelen, zei Formule 1-icoon Niki Lauda aan het begin van het seizoen. „Vroeger deden die jongens het bij de start nog bijna in hun broek van angst.”

De renstallen willen wel toewerken naar een krachtiger motor in 2017. Een V6-turbomotor, zoals nu, maar wel een met meer paardenkrachten. Maar de ontwikkeling mag niet te veel geld kosten. De motorfabrikanten – Mercedes, Ferrari, Renault en Honda – komen half januari met plannen voor een kostenreductie. Formule 1 heeft leergeld betaald met de ontwikkeling van de V-6 hybride motoren en hun ingewikkelde energiesystemen. Het groene racen heeft de teams op kosten gejaagd, hoewel zij geheel in lijn met de duurzaamheidsgolf tijdens de races eenderde minder brandstof nodig hebben.

2016 wordt het jaar van voortschrijdende globalisering. Een Amerikaans team op de grid (Gene Haas) en een nieuwe grand prix in Azerbajdzjan. En Max? Die verhuist naar Monaco.

    • Harry Meijer