Een eigenzinnige kampioen en een flitsende debutant

In Abu Dhabi werd gisteren het seizoen afgesloten, met een ‘dubbel’ voor Mercedes.

Nico Rosberg won gisteren bij kunstlicht in de Grote Prijs van Abu Dhabi. Foto Kamran Jebreili/AFP

Een terechte wereldkampioen, een spectaculair debuutjaar van de jongste coureur ooit en onderhoudende races. De Formule 1 is aardig op weg om weer een boeiend sportspektakel te worden. De laatste jaren was er onder de liefhebbers gemor over de voorspelbaarheid van de grands prix, de ‘overdreven’ veiligheid van de circuits, de geluidsarme bolides en het gebrek aan nieuwe records. Maar met Lewis Hamilton heeft de sport een eigenzinnige wereldkampioen – een puur racetalent en een onconventionele ster buiten het circuit – en met Max Verstappen gloort er een toekomst vol raceavontuur.

In Abu Dhabi werd het seizoen gisteren afgesloten. Een jaar dat begon met Saubergate – het miljoenengevecht van Giedo van der Garde om een stoeltje bij het Zwitserse team – en dat gisteren eindigde met een overwinning van Nico Rosberg in het avonddonker van de woestijn. Rosberg, die van poleposition was vertrokken, finishte voor zijn teamgenoot Lewis Hamilton.

Het was de twaalfde ‘dubbel’ van Mercedes dit seizoen. Maar dankzij de opleving van Ferrari, dat in 2014 slechts twee keer een podiumplek haalde en dit jaar vijftien keer (met drie zeges), was het Duitse team minder dominant. Op het circuit van Yas Marina werd Kimi Raikkonen derde, zijn teamgenoot Sebastian Vettel behield de derde plaats in het WK-klassement.

Max Verstappen had zich een andere afsluiting van zijn debuutjaar voorgesteld. De achttienjarige coureur maakte een remfout, moest een extra bandenstop maken en kreeg een tijdstraf voor foutief inhalen. Hij eindigde door de sanctie als zestiende en werd twaalfde in de eindstand.

In de winter zullen de coureurs aan hun conditie werken en de technici aan de verfijning van motoren en chassis. Daarvoor hebben ze tot 20 maart de tijd, dan begint het nieuwe seizoen in Australië. Maar de ontwikkeling mag niet te veel geld kosten. De motorfabrikanten – Mercedes, Ferrari, Renault en Honda – komen half januari met plannen voor een kostenreductie. In 2016 wordt de F1 nog internationaler. Met een Amerikaans team op de grid (Gene Haas) en een nieuwe grand prix in Azerbajdzjan. En Max? Die verhuist naar Monaco. (NRC)