Gaat deze Duitse kerstcommercial te ver?

Niks warme, zoetsappige feelgood-kerstreclames. Het nieuwe spotje van de Duitse supermarktketen Edeka gaat ver – misschien wel te ver.

Een eenzame Kerst. Foto screenshot YouTube/Edeka

Lekker eten, meebrullen met Mariah Carey, met de hele familie samenzijn. Allemaal associaties die bij Kerstmis passen. Maar wat nu als je familie niet wil komen? In een reclamespotje van de Duitse supermarkt Edeka verzint een oude man een wel heel morbide list om zijn familie toch te zien tijdens Kerst.

In de video zie je een oude man - vader, opa - thuiskomen terwijl een van zijn kinderen net op de voice-mail inspreekt dat ze dit jaar niet kan komen met de feestdagen. Zo gaat het blijkbaar vaker in de familie: de man zit Kerst na Kerst na Kerst alleen. En dan krijgen zijn kinderen opeens slecht bericht.

Eenzame ouderen

Het besluit van Edeka om de reclamecampagne rondom de feestdagen dit jaar drastisch anders aan te pakken, kan zowel op lof als kritiek rekenen. Onder de hashtag #heimkommen (Duits voor ‘thuiskomen’) wordt er op social media druk gediscussieerd of de reclame te ver gaat. Veel mensen noemen de video confronterend, en voelen zich aangesproken over de onderliggende “denk aan je naasten”-boodschap.

Twitter avatar Iloontje_Meppel Ilona van Leuveren Wie of wat is er echt belangrijk in je leven? Daar MAAK je tijd voor… EDEKA Weihnachtsclip - #heimkommen https://t.co/N93ie3dP3O
Twitter avatar BernardOenema Bernard Oenema Mooie kerstboodschap, maar erg triest. Is dit onze wereld? EDEKA Weihnachtsclip - #heimkommen https://t.co/aMKbPHY2YU

Het onderwerp, eenzame ouderen, spreekt sowieso veel mensen aan. Eerder ging een ander spotje van warenhuisketen John Lewis over hetzelfde onderwerp viral. Maar er wordt ook gezegd dat de video van Edeka, sinds gisteren te zien op YouTube en al 1,9 miljoen keer bekeken, puur effectbejag en tranentrekkerij is. Blijkbaar wel op effectieve wijze.

Happy hardcore in de winkel

Edeka staat erom bekend bijzondere campagnes te lanceren. Zo werd happy hardcore producer Scooter al eens ingevlogen om hyperaanbiedingen te promoten, en werd Friedrich Liechtenstein ingehuurd om te vertellen dat supermarkten supergeil zijn.