Dijksma: NS afhalen van hogesnelheidslijn is een optie

De NS zou zich vooral op het hoofdrailnet moeten concentreren, en regiolijnen mogelijk moeten afstoten.

Staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu tijdens een commissievergadering over het spoor in de Tweede Kamer eerder deze maand. Foto: Bart Maat/ANP

Als de Nederlandse Spoorwegen niet snel gaan leveren, is het een optie om de hogesnelheidslijn naar Brussel deels aan een andere partij te gunnen. Dat zegt de pas aangetreden staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu Sharon Dijksma (PvdA) in een interview met De Telegraaf zaterdag.

“Aan de ene kant wil je de mooiste lijn van ons land niet opeens weggeven aan een concurrent van de NS. Maar andersom is het natuurlijk wel zo dat als er niet geleverd wordt, we niet met elkaar eindeloos blijven soebatten over de vraag waarom niet. Het moet door NS opgelost worden, desnoods door samen te werken met een concurrent.”

Regionale trajecten zouden alleen nog maar aan andere partijen overgelaten kunnen worden als NS niet levert. Dijksma in De Telegraaf:

“Zou men zich niet beter op het hoofdrailnet kunnen concentreren? [..] daar ben ik het mee eens. Dat is ook een cultuurverandering. Die moet nu wel komen. Men moet nu leveren.”

Fyra

Dijksma is sinds een maand staatssecretaris. Haar voorgangster, Wilma Mansveld, trad af na de harde conclusies van de parlementaire enquêtecommissie over de gang van zaken rond de Fyra, die op de hsl had moeten gaan rijden. Mansveld wees alternatieve aanbieders op de hsl de afgelopen jaren van de hand.

In het regeerakkoord is overigens ook afgesproken dat NS tot 2025 de concessie behoudt om op het hoofdrailnet te rijden. De hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Brussel werd in 2011 onderdeel van het hoofdrailnet. Die samenvoeging zorgde er toen voor dat HSA, de NS-dochter die de hsl moest uitbaten, niet failliet ging.

Arriva, dochterbedrijf van Deutsche Bahn en één van de partijen die graag op de hsl zou willen rijden, kondigde tijdens de parlementaire enquêtecommissie over de hsl aan die concessie juridisch aan te gaan vechten.

Geld over

Dijksma schreef vrijdag in een brief aan de Tweede Kamer dat ProRail honderden miljoenen euro’s voor spooronderhoud op de plank laat liggen, terwijl er tegelijkertijd grote financiële tekorten zijn door te dure grote projecten zoals de bouw van stations.

Tegen De Telegraaf zegt de PvdA-bewindsvrouw dat ze waarschijnlijk zelf geld moet gaan zoeken om de infrastructuur rond Schiphol op orde te kunnen brengen. De Amsterdamse gemeenteraad sprak afgelopen week nog over de alsmaar aanhoudende vertraging op het spoor rond de luchthaven. Dijksma zegt “nieuwe prioriteiten te willen stellen” om geld beschikbaar te krijgen. De Telegraaf schrijft:

Dijksma: “Daarbij moet je ook durven kijken naar een aantal dingen die tot nu toe buiten de discussie zijn geplaatst. Er zijn grote projecten die er ook nog aankomen op het hoofdrailnet, de beveiliging van het railsysteem bijvoorbeeld.”
De Telegraaf: U wilt dus snijden in het dure ERTMS-beveiligingssysteem voor het spoor?
Dijksma: (lacht)
De Telegraaf: We zien u veelbetekenend lachen.
Dijksma: “Dat ik veelbetekenend lach, mag u opschrijven.”