Telegraaf schrapt tientallen banen

In totaal verdwijnen 36 van de 255 arbeidsplaatsen.

Het hoofdkantoor en drukkerij van Telegraaf Media Groep (TMG) aan de Basisweg in Amsterdam. Foto Jeroen Jumelet / ANP

Dagblad De Telegraaf schrapt 36 van de 255 arbeidsplaatsen op de redactie. Dat heeft moederbedrijf Telegraaf Media Groep (TMG) vrijdag laten weten.

Volgens hoofdredacteur Paul Jansen is de ontslagronde, die gepaard gaat met een vernieuwing van de organisatie, nodig om beter te kunnen voldoen aan “het veranderende mediagedrag van de nieuwsconsument”. Ook worden de kosten structureel verlaagd. Jansen:

“De Telegraaf slaat de weg in naar vernieuwing. Helaas zijn pijnlijke maatregelen daarbij noodzakelijk, niet alleen uit kostenoverwegingen maar ook om een kwaliteitsslag te maken. We streven ernaar een leidend nieuwsmerk te blijven, zowel in print als digitaal.”

Sociaal plan

De “nieuwe redactionele organisatie” zal er volgens Jansen onder meer uit bestaan dat de redactie alle bestaande distributiekanalen 24 uur per dag en 7 dagen per week kan bedienen. Vandaag worden werknemers op de hoogte gebracht van de consequenties van de ontslagronde. Medewerkers die hun baan kwijtraken, vallen onder het sociaal plan van TMG.

NRC-journalist Jan Benjamin vindt het opmerkelijk dat er van een “kwaliteitsslag” wordt gesproken:

“Daarmee zeg je eigenlijk dat de mensen die nu hun baan verliezen niet goed genoeg waren. Of dat ze niet meer kunnen meekomen in de noodzakelijke digitalisering van De Telegraaf.”

Eerdere veranderingen

Het is niet de eerste keer dat TMG de organisatiestructuur aanpast. Vorige maand liet TMG-topman Geert-Jan van der Snoek weten twee online televisiekanalen te willen starten. In mei stapte hoofdredacteur Sjuul Paradijs op. Er wordt gezegd dat hij het niet eens was met plannen van het TMG-bestuur, dat katernen als Vrouw, Privé en Autovisie zou willen loskoppelen van de bestaande krant. Die merken krijgen nu ook meer ruimte om zelfstandig te opereren.

Eerder deze week maakte TMG begin 2016 bekend te stoppen met de lokale burgerjournalistieke website Dichtbij.nl in Noord-Holland, Rotterdam, Utrecht en Leiden. Die reorganisatie gaat naar verwachting 40 arbeidsplaatsen kosten.