Staatssecretaris: ProRail komt afspraken niet na

ProRail steekt te weinig geld in onderhoud van het spoor en te veel in nieuwe stations, vindt staatssecretaris Dijksma.

Spoorbeheerder ProRail laat onnodig honderden miljoenen euro’s voor spooronderhoud op de plank liggen. Foto Boaz Timmermans

Spoorbeheerder ProRail laat honderden miljoenen euro’s voor spooronderhoud op de plank liggen. Dat schrijft staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu, PvdA) in een brief van gisteravond aan de Tweede Kamer.

Daarnaast kampt ProRail met tekorten door te dure grote projecten, zoals stations. Dijksma bevestigt eerdere berichten dat sprake is van een „potentieel tekort” van 475 miljoen.

De staatssecretaris is kritisch over de manier waarop de spoorbeheerder omgaat met zowel inkomsten als uitgaven. Eén van de problemen die zij constateert is dat vooral bij vervanging van het spoor sprake is van ‘onderbesteding’, wat wil zeggen dat investeringen worden doorgeschoven. Dit jaar gaat het om 90 miljoen euro, volgend jaar om ongeveer 175 miljoen. Daarmee komt ProRail volgens haar de afspraken over tijdig onderhoud niet na. Volgens Dijksma heeft dit echter geen gevolgen voor de veiligheid op het spoor.

Dijksma noemt het vooruitschuiven van investeringen een „structureel fenomeen” dat verschillende oorzaken heeft. Zo slaagt ProRail er volgens haar onvoldoende in het spoor vrij te maken voor werkzaamheden, verlopen aanbestedingen traag en heeft het bedrijf soms niet genoeg mensen beschikbaar voor het werk. Dit alles zou samenhangen met het gebrekkige financieel beheer van ProRail.

De staatssecretaris vindt de spoorbeheerder te voorzichtig wat betreft vervanging van rails, zei ze vandaag in De Telegraaf. Ze schaart zich achter het voornemen de topstructuur te herzien. Het voorstel daarvoor ligt nu bij de raad van commissarissen. „We bekijken nu de topstructuur van ProRail, die wellicht moet worden afgeslankt. En de toch wat gesloten ingenieurscultuur van het bedrijf moet opener”, aldus Dijksma.

Sharon Dijksma is sinds een maand als staatssecretaris van Infrastructuur onder andere verantwoordelijk voor het spoor. Haar voorganger Wilma Mansveld moest aftreden na het oordeel van de parlementaire enquêtecommissie Fyra over haar rol rond de probleemtrein. Ze lag ook onder vuur over de financiële chaos bij ProRail.

Dijksma zegt de problemen opnieuw te inventariseren. Op basis van recente cijfers van ProRail zegt Dijksma dat „vooropgesteld moet worden dat er in het financiële beheer bij ProRail zaken niet goed gaan”.