Ja, Black Friday bestaat nu ook in Nederland

Het is vandaag Black Friday, de dag na Thanksgiving waarop Amerikaanse winkeliers publiek lokken met enorme kortingen. Ook Nederlandse winkels proberen mee te liften op deze trend.

Foto EPA/ Larry W. Smith

In een slaapzak voor de winkel, je buik nog vol met Thanksgiving-kalkoen, wachtend tot de rolluiken omhoog gaan om jezelf vervolgens naar binnen te duwen. Voor veel Amerikanen is dit traditiegetrouw hun invulling van Black Friday. Met enorme kortingen lokken winkels het grote publiek dat graag voor zo min mogelijk geld hun kerstaankopen doet. Maar in Nederland zijn we toch niet zo gek?

Als het aan Media Markt ligt wel. Vorig jaar waren ze samen met concurrent BCC de enige winkel in Nederland die op het Amerikaanse fenomeen inspeelde. Dit jaar doen ze dat weer. Maar nu met nog twintig andere bedrijven, volgens de website Black Friday Nederland.

Zelf lijkt Media Markt er heel wat van te verwachten:

Ruth Leijting van Media Markt vertelt dat de reclames ludiek bedoeld zijn. “Niet dat we het erg zouden vinden als de deur plat gelopen wordt natuurlijk.” Maar zo gek als in de Verenigde Staten zal het niet worden.

“Daarmee is het niet vergelijkbaar. We gebruiken vooral de naam en het moment.”

Extra moment

“Black Friday is net iets eerder dan de gebruikelijke start van het feestdagenseizoen”, zegt Leijting. “We hopen de mensen dan ook al eerder naar de winkels te trekken.”

Het belang van het moment - Sint is weer in het land - ziet Suzanne van der Graaf van Detailhandel Nederland ook. Ze denkt dat het onder winkeliers steeds populairder wordt aan te haken bij de dag.

“Het is een extra moment waarop ze hun producten kunnen laten zien. Dit seizoen maakt voor veel winkels het verschil. Extra acties kunnen bijdragen aan extra inkomsten.”

Maar of het ook bij consumenten aan gaat slaan betwijfelt ze: ”We hebben hier nu eenmaal andere tradities en vieren überhaupt geen Thanksgiving.”

De trend volgen

Bol.com is een van de bedrijven die dit jaar voor het eerst meedoet. Waarom nu? “Voorgaande jaren merkten we dat Black Friday en Cyber Monday niet echt leefde onder Nederlanders en Belgen”, vertelt Marjolein Verkerk. “Dat is nu anders. Men praat er steeds meer over en wij volgen die trend graag.” Het bedrijf baseert dat onder andere op zoekopdrachten via Google. Daar is inderdaad een sterke toename te zien in het invullen van de zoekterm ‘Black Friday’.

In het feestdagenseizoen worden drie tot vier keer zoveel producten verkocht op bol.com. Dagelijks bijna 300.000. Gaat Black Friday daar nog iets aan toevoegen? “Gemiddeld hebben we een miljoen bezoeken per dag. Op de drukste dagen verwachten we dat dit boven de twee miljoen komt. Dat is meer dan voorgaande jaren. Mede door dit initiatief”, zegt Verkerk.