Rear Window NPO 2, 23.20-01.05u.

(Alfred Hitchcock, 1954). Klassieker met James Stewart als nieuwsfotograaf die door een gebroken been tijdelijk aan een rolstoel gekluisterd zit. Uit verveling begluurt hij zijn overburen en verdenkt hij buurman Thorwald (Raymond Burr) van moord op diens vrouw. Verloofde Lisa (Grace Kelly) reageert eerst sceptisch maar raakt langzaam overtuigd dat er iets aan de hand is. Rear Window toont aan dat Hitchcock-films altijd over veel meer gaan dan de thrillerplot. Onder het verhaaloppervlak gaat het over de mannelijke angst voor het huwelijk, vrees voor assertieve vrouwen en de menselijke neiging tot voyeurisme. Dat laatste thema wordt ironisch uitgewerkt: de verpleegster die eerst nog roept dat „we een volk van voyeurs aan het worden zijn” is later degene die vol enthousiasme de gruwelijkste hypotheses te berde brengt over het lot van de buurvrouw. Op metaniveau staan Stewart en zijn telelens symbool voor de toeschouwer die in het filmtheater ook gedwongen wordt tot het ruim anderhalf uur aannemen van een passieve positie en hulpeloos moet toezien hoe anderen zichzelf in gevaar brengen.

André Waardenburg