De liefde begon stiekem in Iran

Mensen die vuurwerk gooien naar een asielzoekerscentrum, daar wordt Reza Athar (28) somber van. Gelukkig was de sfeer heel anders toen hij achttien jaar geleden naar Nederland kwam, vertelt de Iraniër aan de telefoon. „Mensen kwamen ons opzoeken, met ons praten. Toen merkte ik dat ik me ondanks alle onzekerheid toch thuis kon voelen in een ander land.” 

Rolinde Hoorntje doet elke vrijdag verslag vanuit de dancescene.

Tien jaar oud was Reza toen hij met zijn moeder en zus in 1997 uit Iran vluchtte voor het regime. Zijn vader bleef achter, pas drie jaar vluchtte hij naar België waar hij niet meer wegging. Reza en zijn moeder kwamen in een asielzoekerscentrum in Nederland terecht. Hij bleef er vijf jaar. Van zijn tiende tot zijn vijftiende ging hij dagelijks naar de bibliotheek, want daar kon je internetten voor een gulden. Het was de tijd van Napster; Reza downloadde hele catalogussen aan muziek. „In die tijd luisterde ik veel bandjes online en dan gaf ik een jongen geld om een cd te branden.” Hij ontwikkelde een voorkeur voor bandjes met een cross-over naar elektronische muziek, zoals LCD Soundsystem en Depeche Mode.

Of nee, Depeche Mode begon eigenlijk al eerder in Iran. Popmuziek was ten strengste verboden onder de islamitische wetten. Zijn oom kreeg van een vriend uit Amerika video’s opgestuurd met MTV-uitzendingen. Guns N’ Roses zag hij, maar ook Depeche Mode. Het is die laatste new wave-achtige muziek die je terughoort in zijn dj-sets. Hij houdt naar eigen zeggen van een donkere, sexy vibe op de dansvloer en die creëer je volgens Reza met trage, kosmische ‘out of space’-platen. Net zoals zijn grote voorbeelden dj Harvey en Andrew Weatherall. „Ik heb zelden een heel fijne sfeer meegemaakt bij snoeiharde techno. Dat is functionele muziek. Natuurlijk moet je mensen laten dansen, maar je moet ze ook uitdagen om naar iets anders te luisteren dan de gebruikelijke dansvloerbeukers.” Daarom begon de kersverse programmeur van de Amsterdamse club Marktkantine dit jaar Mind, een clubavond waarin het ambacht van de dj’s centraal staat.

In een lager tempo is het soms lastig de luisteraars bij de les te houden. Dan moet je blijven verrassen, bijvoorbeeld met cross-over naar rock, wave en punk. Met bandjes dus.

Morgen opent Reza het ‘Nyma’ podium op festival Herfstdrift in zijn thuisstad Nijmegen. En hij draait ook weer edits van zijn Iraanse jeugdheld Ebi. „Al zijn muziek gaat eigenlijk over vluchten uit je vaderland. Heel veel mensen die uit Iran zijn gevlucht halen troost uit die liedjes.”

Bij Reza weet je wat je kunt verwachten qua sfeer, maar nooit qua platen. En dat maakt hem een hele goede dj.