Crisis? Het is ‘belachelijk druk’ op Amsterdamse kunstbeurs

Het is er druk en er wordt goed verkocht, zeggen opgetogen galeriehouders. De kunstmarkt trekt duidelijk aan, blijkt uit hun verhalen.

Verkocht bij galerie Hotei: houtsnede Een kleine reiger.

‘Dit wordt mijn beste beurs ooit”, zegt Eduard Planting van de gelijknamige fotogalerie uit Amsterdam enthousiast. Hij heeft net een groot zwart-wit fotoportret van Frank Sinatra verkocht, gemaakt door Terry O’Neill. Het is druk in zijn stand op de 29ste kunst- en antiekbeurs PAN die tot en met zondag 29 november in de Amsterdamse Rai wordt gehouden. Hij staat al zes jaar op de PAN. „Het is druk voor een doordeweekse donderdag”, zegt Planting: „Belachelijk druk!”

Galeriehouder Paul Wilms van Galerie Wilms uit Venlo, hedendaagse fotografie en kunst, bevestigt dat beeld: „Het is niet alleen druk, de mensen kopen ook”, zegt hij, staand voor een serie fotoportretten in oplage door Suzanne Jongmans, waar bij sommige foto’s al negen rooie verkoopstickers geplakt zijn.

De crisis op de Nederlandse kunstmarkt lijkt voorbij, afgaand op de enthousiaste verhalen van enkele van de 125 galeriehouders op de PAN, bij een rondgang gisteren. „Mensen lopen relaxt rond. Het vertrouwen is terug. Ik verkoop meer werken voor hogere bedragen dan de afgelopen jaren”, merkt galeriehoudster Geke Westenberg van Galerie De Vis in Harlingen. Ze heeft net een schilderij van Gerrit Benner verkocht.

Het eerste weekend, afgelopen zaterdag en zondag, trok de beurs zo’n 10.000 bezoekers, evenveel als het openingsweekend vorig jaar, en die gelijke bezoekerstrend houdt aan, zegt woordvoerder Madelon Strijbos van PAN. Alleen „mensen kopen makkelijker” dan in de afgelopen jaren, zegt Ad van den Bruinhorst van galerie De Andere Tijd Modern Design uit Kampen. Volgens Saskia Copper van galerie Vivid uit Rotterdam, die hedendaags design verkoopt, en Hidde van Seggelen, van de gelijknamige galerie voor hedendaagse kunst uit Londen, is er naast de belangstelling van verzamelaars ook belangstelling van musea. PAN meldde begin deze week al aankopen van onder meer het Rijksmuseum (kopergravures), Drents en Groninger Museum (kandelaars) en het Noordbrabants Museum (gouden snuifdoos). Meer museale aankopen zijn op komst, meldt onder meer Copper.

PAN trekt ook jonge kunstkopers, merkt onder meer Chris Uhlenbeck van de galerie voor Japanse prenten Hotei uit Leiden. Hij heeft al nieuwe prenten moeten ophangen, omdat hij een wand leeg verkocht had. „Ik verkoop prenten in verschillende prijscategorieën, dus ook voor een paar honderd euro. Dat zijn voor een jong publiek goede instapprijzen voor Japanse prentkunst waarvan de kwaliteit goed is.” Dat Japanse prenten zo populair zijn bij een jonger publiek, komt volgens hem doordat jongere generaties opgegroeid zijn met manga-strips en anime-tekenfilms. „De beeldtaal van die strips en films, en ook van Kuifje, is weer ontleend aan de Japanse kunst die ik verkoop.”