Volkswagen heeft oplossing voor Europese dieselauto’s

Met software-update en ‘stromingstransformator’ voldoen de fraudediesels wel aan de Europese norm.

De oplossing voor het schandaal.

Volkswagen heeft een oplossing voor het dieselschandaal en voegt daarmee gelijk een nieuw woord toe aan de Nederlandse taal: de ‘stromingstransformator’. De Duitse autofabrikant gaat in de 1.6 liter dieselmotor van het type EA 189 een stukje plastic inbouwen. Samen met een software-update zou de auto dan wel aan de geldende normen voor stikstofoxidenuitstoot moeten voldoen. De klus kan in een uur worden geklaard, de Duitse toezichthouder KBA heeft al ingestemd met het plan.

Het is een simpele oplossing, zo’n stromingstransformator. In een sobere video die Volkswagen gisteren op YouTube zette, liet het hoofd ‘ontwikkeling van afgeleiden en brandstofinjectiesystemen diesels’ een stukje plastic buis met een roostertje zien die de luchtstroom naar de luchtmassameter egaliseert. Die kan dan nauwkeuriger berekenen hoeveel brandstof de motor in moet en dat „verbetert de uitstoot”. De 2.0 litermotoren die stikstofoxidenuitstoot manipuleren hebben alleen een software-update nodig. Eind deze maand moet Volkswagen een plan voor 1.2 litermotoren presenteren.

Europese oplossing

De voorgestelde oplossing telt alleen in Europa, waar Volkswagen meer dan 8 miljoen auto’s moet terugroepen. In de VS, waar zo’n half miljoen van de 11 miljoen ‘sjoemeldiesels’ rondrijden, zijn de eisen voor stikstofoxidenuitstoot strenger. De oplossing voor Amerikaanse auto’s zal naar verwachting complexer zijn.

Volkswagen hoopt dat de Europese maatregelen geen gevolg hebben voor het vermogen van de motor en het brandstofverbruik. Het bedrijf zegt in een persbericht dat het nog niet weet of dat gaat lukken. De terugroepactie gaat waarschijnlijk een jaar in beslag nemen.

Belastingvoordeel terugbetalen

Gisteren werd ook bekend dat Volkswagen de Nederlandse fiscus gaat compenseren als blijkt dat eigenaren van frauderende dieselauto’s onterecht belastingvoordelen hebben gekregen. Dat blijkt uit een brief van het bedrijf aan het ministerie van Financiën, die gisteren naar de Tweede Kamer is gestuurd. Het bedrijf gaat eventuele extra heffingen betalen.

Dit gaat over het tweede schandaal dat bij Volkswagen aan het licht kwam. Het bedrijf gaf begin deze maand zelf toe dat het had gefraudeerd met de CO2-uitstoot van zeker 800.000 auto’s. In Nederland hangt onder meer de hoogte van de bpm en bijtelling bij leaseauto’s af van de uitstoot. Staatssecretaris Wiebes (Financiën, VVD) kan nog niet inschatten hoeveel belasting de staat is misgelopen door de fraude bij Volkswagen.

Tot nu toe houden andere fabrikanten zich stil over de misstanden bij hun concurrent. Maar PSA, fabrikant van Citroën en Peugeot, zette begin deze week een stap. Het bedrijf gaat samen met de Brusselse groene lobbygroep Transport & Environment reële uitstoot van kooldioxide en stikstofoxiden meten en publiceren.

De Franse autofabrikant denkt met de actie onder meer de „geavanceerde technologieën” van PSA te kunnen demonstreren. Transport & Environment denkt dat met reële testresultaten klanten beter in staat zijn te kiezen voor een auto die echt zuinig en schoon is .