Dit schrijven andere media vandaag

AFP Photo / Jim WATSON

Wat zijn de belangrijkste zakelijke verhalen in andere media?

Het Ministerie van Financiën wacht te lang met besluiten of er in hoger beroep wordt gegaan in de zogeheten Starbucks-zaak. Fiscalisten worden hier onrustig van, schrijft De Telegraaf.

Op 21 oktober besloot de Europese Commissie dat een belastingafspraak die de Nederlandse fiscus maakte met de Amerikaanse koffieketen gold als verboden staatssteun en in strijd was met Europese wetgeving. Nederland werd gesommeerd minimaal 20 miljoen euro terug te vorderen van Starbucks. Staatssecretaris Wiebes (Financiën, VVD) reageerde destijds verbaasd op de uitspraak:

‘De Commissie heeft eerder aangegeven dat Nederland een robuuste en gedegen rulingpraktijk heeft.’

Het ministerie denkt officieel nog steeds na of er wel of niet tegen de uitspraak in beroep gegaan wordt.

Multinationals worden onzeker van het getreuzel in Den Haag en zouden kunnen besluiten uit Nederland te vertrekken, waarschuwt Bartjan Zoetmulder, partner bij Loyens & Loeff en bij de Nederlandse Orde van Belastingadviseurs actief in de lobby voor ‘Nederland vestigingsland’.

Hoogleraar vergelijkend belastingrecht, Raymond Luja, sluit niet uit dat er wordt afgezien van hoger beroep. De reden hiervoor zou politiek zijn: Nederland is vanaf januari voorzitter van de Europese Raad en in die periode staan strengere internationale regels om belastingontduiking te voorkomen hoog op de Europese agenda.

Wikipedia wil graag meer ouderen en vrouwen

De online encyclopedie Wikipedia kreeg woensdag de Erasmusprijs 2015 voor het verspreiden van kennis en voor de gemeenschap van vrijwilligers die zich daarvoor inzet. Het Financieele Dagblad sprak met oprichter Jimmy Wales.

Toen Wales in 2001 begon met de website kreeg hij te horen dat het nooit wat zou worden: geen advertenties, gemaakt door vrijwilligers, betaald met donaties. Maar bijna vijftien jaar later is Wikipedia de op zes na populairste website ter wereld. Wales denkt dat het verdienmodel van de site juist heeft bijgedragen aan het succes van Wikipedia:

‘Transparantie en onafhankelijkheid maakt dat mensen het platform vertrouwen. De donaties die we binnenkrijgen zijn voornamelijk van individuen die vaak op Wikipedia komen en het wat waard vinden. Meestal geven ze bedragen tussen de twintig en honderd dollar.’

De meerderheid van de bijdragen wordt geschreven door mannen. Volgens de Amerikaanse internetondernemer komt dat omdat vrouwen zichzelf vaak niet kundig genoeg vinden en hebben mannen er minder moeite mee zichzelf neer te zetten als een autoriteit op het gebied van een bepaald onderwerp. Ook ouderen leveren relatief weinig bijdragen aan de encyclopedie. Wales wijdt dat aan de interface van de website:

‘Mijn vader weet ontzettend veel van jaren zestig Mustangs, maar hij heeft nog nooit op Wikipedia geschreven — hij vindt het te ingewikkeld.’

Er komt binnenkort dan ook een gemakkelijkere en meer visuele interface die tevens beter is aangepast aan mobiele gebruikers.

NS zet bussen in tegen volle treinen

‘De NS zet bussen in’ is een bericht dat de meeste treinreizigers niet willen horen, maar op station Rosmalen zijn forenzen er maar wat blij mee. De treinen richting Den Bosch zijn daar in de ochtendspits vaak zo vol dat mensen een half uur op de volgende moeten wachten, meldt De Volkskrant.

De NS zet daarom als proef de komende twee weken bussen in die de drukte in de treinen moeten verlichten. Het loopt nog geen storm. Volgens een reiziger komt dat omdat de inzet van bussen niet is aangekondigd:

‘Ze zouden er wel wat meer ruchtbaarheid aan mogen geven. Het heeft niet eens in het lokale blad gestaan.’

Waarom er niet gewoon een extra treinstel achter de trein gehangen wordt? Een woordvoerder van de NS legt uit dat sommige perrons op de route daar te kort voor zijn:

‘De trein kan nooit langer zijn dan het kortste perron.’

Vanaf december 2016 gaan er meer treinen rijden op het traject Rosmalen - Den Bosch.