Treinuitval rond Schiphol twee keer hoger

Amsterdamse gemeenteraad houdt hoorzitting over slechte bereikbaarheid van Schiphol en stad per trein.

Station Schiphol zit aan de grens.

De tunnel is niet het probleem. De vele treinverstoringen rond Schiphol worden voor 80 procent veroorzaakt door storingen elders in de Randstad. Laten we ons dus niet blindstaren op al die valse brandmeldingen in de Schipholtunnel.

Aldus de regiodirecteuren van NS en ProRail, gisteravond in de raadszaal van het Amsterdamse stadhuis. Op initiatief van D66 werd daar een hoorzitting gehouden over de spoorproblemen rond Schiphol.

Amsterdam is niet alleen voor 20 procent eigenaar van Schiphol, maar ondervindt ook economische schade en imagoschade door de slechte bereikbaarheid van en vanaf Schiphol. Passagiers missen hun vlucht, werknemers komen te laat. Toeristen missen een efficiënte verbinding met de stad, passerende reizigers lopen bij Schiphol vaak vertraging op.

Voldoende reden voor de raadsleden om zich door deskundigen te laten informeren over de problemen en mogelijke oplossingen.

Deels gaat het om beeldvorming, volgens Heike Luiten, regiodirecteur van NS. De punctualiteit is gelijk aan het landelijk gemiddelde, maar passagiers associëren ‘Schiphol’ – 87.000 reizigers per dag – met problemen. Begrijpelijk, want de uitval ligt er wel veel hoger: 3 tot 4 procent, tegen 1,8 procent landelijk. Volgens NS en ProRail komt dat door de knooppuntfunctie: treinen uit twaalf richtingen stoppen op station Schiphol.

Ruim eenderde van de verstoringen wordt veroorzaakt door problemen met de infrastructuur (ProRail), ruim eenderde door materieel (NS), krap eenderde door externe oorzaken (bijvoorbeeld dieren of mensen op de rails). Brand- en rookmeldingen leiden niet langer meteen tot stilleggen van alle verkeer, volgens Cees de Vries, regiodirecteur van ProRail. Meestal gaat het om een remgeur.

Station Schiphol voldoet niet meer, zei Maarten de Groof, commercieel directeur van Schiphol. Het is berekend op 30 miljoen reizigers per jaar, de luchthaven ‘verwerkt’ nu 57 miljoen passagiers per jaar. Schiphol wil twee dingen: 200 miljoen euro van het Rijk voor verbetering van het station en doortrekken van de Noord-Zuidlijn.

Het station moet worden aangepast, de drie perrons zijn niet berekend op groei. (Rol)trappen van Plaza naar beneden moeten worden verplaatst naar de zuidzijde van de perrons omdat het daar veel rustiger is. De tunnel is niet te krap, volgens De Vries. Nu rijden er 24 treinen per uur per richting doorheen. In 2017 zijn dat er 26, op termijn 32. Ook Arriën Kruyt, voorman van reizigersorganisatie Rover, pleit voor het beter benutten van de Schipholtunnel.

Volgens D66 ondermijnen de problemen bij Schiphol de aantrekkingskracht van de Zuidas. Schiphol en Kruyt voorzien problemen door te geringe capaciteit van station Amsterdam-Zuid, toegang tot de Zuidas. Volgens Kruyt is de geplande verbouwing veel te bescheiden. „Als ze klaar zijn, kunnen ze opnieuw beginnen.”