NS-concurrent FlixBus begint netwerk van intercitybussen

Het Duitse vervoersbedrijf FlixBus begint een netwerk van intercitybussen in Nederland. Negen steden worden verbonden door 180 dagelijkse ritten zonder tussenstops. De bussen rijden tussen Rotterdam en Den Bosch (4 x per dag) en Rotterdam en Nijmegen (8 x per dag).

De andere steden in het netwerk zijn Groningen, Haren, Enschede, Hengelo, Apeldoorn en Eindhoven. In Rotterdam vertrekt FlixBus vanaf station Lombardijen en winkelcentrum Zuidplein, ver buiten het centrum. Het goedkoopste kaartje kost 6 euro. De dienst begint op 3 december.

FlixBus verzorgt al expresdiensten tussen enkele steden in Nederland en steden in Duitsland en België. Het bedrijf wil het netwerk binnen Nederland uitbreiden. Volgens oprichter en bestuursvoorzitter André Schwämmlein worden volgend jaar alle steden met meer dan 100.000 inwoners aangedaan. Na Duitsland, Frankrijk en Italië is Nederland de vierde nationale markt.

FlixBus, opgericht in 2013 na de liberalisering van de Duitse spoormarkt, rijdt naar 550 bestemmingen in 16 Europese landen. De omzet is onbekend, maar sinds de oprichting vervoerde het bedrijf 25 miljoen passagiers. De snelle groei is mogelijk door samenwerking met lokale touringcarbedrijven: FlixBus bezit zelf geen bussen maar past de bussen van lokale partners aan en maakt gebruik van hun chauffeurs.

De bussen hebben gratis wifi, stopcontacten en extra beenruimte. De reclameleus ‘groen’ verwijst naar de gifgroene kleur van de bussen, ze zijn niet elektrisch.

FlixBus presenteert zichzelf als concurrent van NS. In staatjes vergelijkt het bedrijf prijzen en reistijden. Zo rijdt FlixBus in twee uur van de Universiteit Twente naar Eindhoven, voor 9 euro. NS doet er twee uur en 45 minuten over, een kaartje kost 24,60 euro. NS wil in overleg met overheden, reizigersorganisaties en aanbieders van snelbussen „om te kijken hoe dit een positieve bijdrage kan leveren aan het bestaande openbaar vervoer voor heel Nederland”.