Leuk, zo’n zit-sta-bureau. Maar werkt het?

Staan, zitten, lopen of fietsen – wat is nou het beste voor achter je bureau?

Foto iStock

Zitten is ongezond. Dat weten we nu wel. Met een kantoorbaan kom je er alleen moeilijk onderuit. Nederlanders tussen de 12 en 64 jaar zitten bijna 7,5 uur op een gemiddelde school- of werkdag.

Om te voorkomen dat zitten een negatief effect krijgt, wordt onder andere geadviseerd om iedere twintig tot dertig minuten, een à twee minuten te bewegen. Dit is goed voor je werkprestaties en vermindert het risico op overbelasting. Er zijn allerlei middelen voorhanden waarmee je gewoon aan je bureau kan bewegen. Zit-sta-bureaus, deskbikes, beweegkrukken of zitballen worden gezien als de oplossing - maar hebben ze ook effect?

Zit-sta-bureau

Volgens een recent onderzoek van de Engelse Loughborough University worden we van een zit-sta-bureau in ieder geval niet beter. Hoewel je op kantoor door zo’n bureau minder zit, wat positief is, werd er vervolgens door de onderzochte personen thuis méér gezeten. De proefpersonen compenseerden zo de extra activiteit op het werk.

Niet gek. Staan is namelijk hartstikke vermoeiend. Volgens een onderzoek van de Amerikaanse Cornell University kost het 20 procent meer energie dan zitten en is het niet goed voor je houding. Na een tijdje aan het bureau te staan, gaan de meeste mensen leunen of hun lichaam ‘op slot zetten’. Een hele dag staan wordt dan ook afgeraden, het is beter om het af te wisselen met zitten. En staan mag dan wel meer energie kosten, het heeft in ieder geval geen negatief effect op de werkprestatie:


Uit ‘A systematic review of standing and treadmill desks in the workplace’.

Bureaufiets

Om zitten alleen maar af te wisselen met staan is niet genoeg. Het is namelijk geen beweging. Met ‘deskbikes’ of bureaufietsen kun je ook zittend de benen rond laten gaan. Goed voor de bloedsomloop. Maar volgens onderzoek van de Amerikaanse ergonoom Alan Hedge heeft ook het fietsen een groot nadeel. Je gaat er volgens hem minder snel van typen en klikken, waardoor je productiviteit vermindert.

Een groep Nederlandse en Duitse ergonomen onderzocht hoeveel effect welk middel heeft op muisbewegingen, typen en lezen:

SIT: zitten aan een zit-sta-bureau. STA: staan aan een zit-sta-bureau. WALK: loopbandbureau. RET: semi-ligfiets. CYC25 en CYC40: bureaufietsen.

Uit ‘Effects of a standing and three dynamic workstations on computer task performance and cognitive function tests’.

Loopbandbureau


Als staan en fietsen niet genoeg voor je is, kun je ook nog een loopbandbureau aanschaffen. Over het effect hiervan op de productiviteit zijn de meningen verdeeld. Volgens een groep onderzoekers van de University of Tennessee vermindert het de fijne motoriek (typen en klikken) met 6 tot 11 procent. Op lezen en ‘verwerkingssnelheid’ had het geen effect. Maar als je traint in het werken achter een loopbandbureau kan dat voorkomen dat je minder productief wordt. Volgens de een is vier uur oefenen genoeg, volgens de ander heb je bijna dertig weken nodig. Daarna zou de productiviteit zelfs toenemen:

onderzoek loopbandbureau
Uit ‘Treadmill Workstations: The Effects of Walking while Working on Physical Activity and Work Performance’.

Afwisselen

Joy Diekmeijer, ergonoom bij Arbo Unie, zegt positief te kijken naar de ontwikkelingen maar is ook sceptisch. “Het is goed dat er gezocht wordt naar middelen waarmee enkel zitten onderbroken wordt. Maar iedereen op kantoor op een deskbike zetten is ook niet de oplossing.” Volgens Diekmeijer is vooral de afwisseling belangrijk.

“De hele dag staan is nog minder goed dan de hele dag zitten. Het gaat er echt om dat je niet te lang in de zelfde houding zit.”

Tips

Hoe je ook zonder apparatuur aan de slag kunt op kantoor? Onderbreek minimaal één keer per uur het zitten met de tips van Diekmeijer:

  • Loop naar je collega’s toe in plaats van ze te mailen.
  • Een telefoontje plegen? Ga aan de wandel.
  • Ga naar het toilet op een andere verdieping.
  • Vergader staand of lopend.
  • Haal zelf je koffie in plaats van collega’s te laten lopen.
  • Rek en strek achter je bureau.
  • En natuurlijk: pak de trap in plaats van de lift.