Ik stream je toch wel, Adele

Adele krijgt veel kritiek omdat ze haar nieuwe album niet op Spotify deelt. Bijvoorbeeld in dit stuk van Bob Lefsetz.

Adele met zes Grammy’s, die ze won in 2012. Foto Zumapress

Adele met zes Grammy’s, die ze won in 2012. Foto Zumapress

Adele, je hebt tijdens je laatste tournee in kleine zaaltjes gespeeld, je hebt niet al het geld dat je van het bedrijfsleven kon krijgen in je zak gestoken. Waarom dan nu deze ommekeer (boycot van online streamingdienst Spotify, red.)? Ben je dan zó slecht op de hoogte? Zelfs autobedrijven zijn hipper dan jij. Ze verkopen hun auto’s zonder cd-drives. Ook mijn nieuwe computer heeft geen diskdrive meer. Heb je ooit geprobeerd een cd op een tablet af te spelen, of op een mobieltje? We leven in een wereld van mobiele media, waarin de meeste mensen niet heel veel opslagruimte hebben, maar toch vraag je me ruimte te maken voor jouw album? 

Lees ook de verdediging van Adele: Adele is Sinterklaas toch niet?

O, de waarheid is overigens dat ik je plaat allang heb gedownload! Je kunt hem zo vinden op internet. En ik heb hem niet eens helemaal afgeluisterd, omdat hij me niet onmiddellijk greep. Dat is de wereld waar we nu in leven, waarin je zult moeten concurreren met alle vormen van entertainment die je met één druk op een icoontje kunt bereiken. Er is veel geld te verdienen als mensen het over je hebben. Wil je dat dan allemaal opgeven?

Maar jij bent dom en lomp, je leeft in een zeepbel. Waarom heb je zo lang gewacht met het naar buiten brengen van je boodschap, dat je je album zou weren van de populaire streamingdiensten? Je wist toch de hele tijd al wat je van plan was. Maar je bedient je van dubbelzinnigheid, rookgordijnen en spiegels – van manipulatie en niet van regelrechte eerlijkheid. Hoe kunnen we in jouw muziek geloven als we niet in jou kunnen geloven?

Adele, je had iets heel goeds kunnen doen. Je had luisteraars naar de streaming services kunnen trekken en het aantal abonnementen enorm doen stijgen. Maar nu probeer je alleen maar het water te vertroebelen en mensen vast te laten houden aan het verleden. Zo weet je straks wel hoeveel producten je hebt verkocht, maar niet hoeveel mensen je muziek hebben beluisterd.

Als je denkt dat het om de omzet gaat, ken je Lean On van Major Lazer and DJ Snake niet, de meest afgespeelde track in de geschiedenis van Spotify: 526 miljoen streams in acht maanden. Daar is niet alleen geld mee te verdienen; dat heeft ook culturele invloed. Over Lean On wordt weinig geschreven, maar de luisteraars weten dat het geniaal is. Terwijl jij louter stomkoppen aanspreekt die niet luisteren, maar blindelings kopen.

Het gaat om de luister- en niet om verkoopcijfers. Het gaat om invloed, niet om geld. Het gaat om carrières, niet om kortetermijndenken. Doe het goede en kom niet alleen voor jezelf op. Hoe kunnen we nu verder komen, hoe kan de muziekindustrie ooit gezond worden als de toonaangevende artiesten niet voor het goede pleiten? Ik zou het niet weten.