Een islamofobe John Wayne

Thomas Bidegain is bekend van zijn scenario’s voor Jacques Audiard: Un Prophète, De rouille et d’os. Zijn regiedebuut Les Cowboys bewijst hoezeer je Audiards toverstof nodig hebt om zijn woest door filmgenres laverende scripts geloofwaardig te houden. Want ook dit script is best gedurfd: neoliberale globalisering vs. islamitisch fanatisme, McWorld vs. Jihad, verbeelden in een pastiche op John Fords klassieke western The Searchers. Met in de rol van John Wayne de Franse countryfanaat Alain, wiens dochter Kelly in 1994 na een laatste linedance met papa verdwijnt. Weggelopen met haar salafistische vriendje, waarna de islamofobe Alain haar meppend, vloekend en tierend over ‘geitenneukers’ in half Europa zoekt. Tot 9/11 de zaken aanscherpt en zoon Georges in Afghanistan in een oriëntaals avontuur belandt. Een episch melodrama, maar zonder Audiards beheersing van toon en nuance verschuift hij in slow motion van vergezocht naar ridicuul. Jammer: de ambitie is prijzenswaardig.